Den kunstige intelligensen som vant over Mrs Pac-Man delte oppgavene på 150 underagenter.
Den kunstige intelligensen som vant over Mrs Pac-Man delte oppgavene på 150 underagenter.

Annonse


Kunstig intelligens beseiret Mrs Pac-Man

Forskere hos Microsoft har laget en kunstig intelligens som har klart å oppnå best mulig poengsum på Mrs Pac-Man.

Beste poengsum noensinne
De brukte en teknikk de kaller forsterkningslæring for å få intelligensen til å spille Atari 2600-versjonen av spillet helt perfekt, og den oppnådde en poengsum på 999 990, som er der poengtelleren slutter.

Det er imidlertid metoden de brukte for å oppnå dette som vekker oppsikt.

Delte oppgavene på 150 agenter
Teamet bak intelligensen lagde 150 frittstående agenter som alle fikk forskjellige oppgaver.

Annonse


Disse rapporterte ønskene sine om hvilken retning de skulle gå i til en sentral super-agent, som så tok den endelige beslutningen om retningen.

Dette skal være i tråd med enkelte teorier om hvordan hjernen fungerer, og det kan ha bred innvirkning på hvordan man lærer opp kunstige intelligenser til å gjøre komplekse oppgaver, skriver Microsoft.

Forskjellige oppgaver
Noen agenter hadde for eksempel som mål å finne en bestemt prikk, mens andre skulle holde flokken unna spøkelsene.

Dette gjorde at topp-agenten kunne vurdere hvor mange under-agenter det var som ville gå i en bestemt retning, men hvis agentene som var satt til spøkelsene rapporterte om å gå en annen vei, ville dette veie tyngre enn de andre.

– Dette er et fint spill mellom hvordan de på den ene siden må samarbeide mellom alle agentene, samtidig som hver agent bare bryr seg om ett bestemt problem, sier Harm Van Seijen, som var med på laget som skapte intelligensen.

Hvorfor spill?
Så hvorfor akkurat spill, og hvorfor Mrs Pac-Man?

– Det er mange selskaper som jobber med kunstige kunstige intelligenser som bruker spill til å utvikle intelligente algoritmer, siden du trenger mange mennskelige intelligens-egenskaper for å slå spillene, sier Rahul Mehrotra, som også var med på utviklingen.

Her kan du se en video om hvordan de gjorde det:

Kilde
Micrsoft

Annonse