Hopp til navigasjon Hopp til innhold
Apple Business chat dukker opp som et nytt ikon i søk, Siri og kart i iOS 11. (Ill.: Faksimile, MacRumors)

Kundesamtaler blir fast funksjon i iOS 11

Blir innebygget i iMessage, Siri, søk og kart.

Apple har lansert Business Chat som en del av iOS 11s siste utviklerversjon – som lar deg ta kundekontakten via iMessage.

Ny knapp i Spotlight, Siri og kart
Funksjonen dukker opp når du søker på en bedrift i Spotlight, Siri eller kart – og er en ny knapp som tar deg til en samtale med bedriften du er interessert i.

Meldingsikonet i disse appene kan også inneholde konkret informasjon som kobler brukeren til en bestemt plassering, et bestemt produkt eller en tjeneste, og kan gi bedriften informasjon om brukerens språk og kundeforhold, som tidligere ordre eller sikkerhetsspørsmål.

Gjør det enkelt å dele informasjon
Det skal også bli lettere å dele detaljer som telefonnumre og adresser gjennom Siris tekstforslag, og en ny tidsvelger-funksjon skal gjøre det enklere å avtale en time.

Business Chat i iMessage skal også inneholde en listevelger som gjør det mulig å velge varer fra en liste.

Apple skal i tillegg til den nye funksjonen kunne hjelpe kunder med å bygge sine egne iMessage-utvidelser, som for eksempel kan la kunder velge seter på et fly.

Samtaler kan slås av
Når du først har startet en iMessage-samtale med en bedrift gjennom Business Chat, kan de også sende beskjeder til deg – men det skal være mulig å slå dette av, å slette samtalen eller å blokkere bedriften fra å snakke med deg hvis det blir for mye.

Tanken er å konkurrere med lignende tjenester fra Facebook Messenger, WhatsAppp, Twitter og Skype – men akkurat Apple sin implementasjon av kundekontakt-programvaren er altså innebygget i iOS 11 – og ventes å nå millioner av mennesker når den ferdige versjonen er klar.

Kilde
MacRumors

Stikkord: Apple, ios