Med tips som mikrotransaksjoner, åpnes det en ny inntektsstrøm for innholdsprodusenter.
Med tips som mikrotransaksjoner, åpnes det en ny inntektsstrøm for innholdsprodusenter.

Annonse


Apple åpner for tipsing i apper – kan skape ny inntektsmodell

Nå kan du tipse favoritt-produsenten din med virtuell valuta inne i selve appen på iPhone og macOS, som åpner opp en ny måte å betale for innhold på.

Kan kjøpe “virtuell valuta”
Apple har oppdatert retningslinjene for App Store i de siste dagene, og en av nyhetene er at de nå tillater tipsing.

Måten det gjøres på er at app-utviklere nå kan selge “virtuell valuta” inne i appen som så kan brukes til å tipse innholdsprdusentene.

I likhet med andre kjøp inne i apper, kommer Apple imidlertid til å ta 30 prosent av kjøpssummen.

Annonse


Populært i Kina
Tipsing inne i apper er kanskje ikke så mye brukt i vesten, men det er populært i Kina, skriver MacRumors.

Der bruker de direktestrømmingsapper som Yinke og Yizhibo som lar brukerne gi virtuelle gaver til personene de ser på i appen.

Tjenester som Facebook Live og Periscope tilbyr ikke mikrotransaksjoner eller tipsing, men lar i stedet produsenten kjøre videoreklamer som de beholder 55 prosent av omsetningen av – men med tipsing kan man betale for innhold uten å måtte se ekstra reklame.

Tidligere har Apple gitt beskjed til WeChat og flere andre kinesiske apper om at de måtte slå av tips-funksjonene sine i følge de gamle retningslinjene.

Ingen grenser for overføringen
Nå er det imidlertid tillatt, så lenge de altså selger virtuelle penger i selve appen som kan brukes til å tipse med.

Utover Apples 30 prosents andel av kjøpet i appen, er det ingen regler om hvor mye av tipsen som blir overført til produsenten, og dette er det opp til utviklerne å bestemme.

Det vil med andre ord si at det nå åpner seg en alternativ inntjeningsmekanisme for både innholdsprodusenter og utviklere, som kan ta en prosentandel av tipsen for å betale for appen – som i neste omgang kan bety mindre reklame, skriver TechCrunch.

Kilder
MacRumors
TechCrunch
(Bilde: torbakhopper, CC BY-ND 2.0)

Annonse