Roboter hjelper deg allerede, blant annet med lånesøknaden.
Roboter hjelper deg allerede, blant annet med lånesøknaden.

Annonse


Roboter tar over jobbene våre, er det grunn til bekymring?

Annonsørinnhold

I den teknologiske alderen vi lever i er det ikke unaturlig at vi lar teknologien ta over en del av arbeidsoppgavene våre. Men hvor smart er det egentlig å la maskiner gjøre arbeid som kan påvirke folks personlige hverdag?

Den fjerde industrielle revolusjon
Spørsmålet er lite debattert her til lands, men i Tyskland diskuteres det om hvorvidt vi er inne i inngangen til en fjerde industriell revolusjon. Det startet i 1784 da den første mekaniske vevstolen ble laget, samtidig som dampkraft og mekanisk produksjon skjøt fart. Den andre industrielle revolusjon kom i 1870 sammen med samlebåndet, elektrifisering og masseproduksjon startet. Den tredje revolusjon var i 1969 med elektronikk og IT, og i dag ser vi et enormt nivå av datakraft i maskinene kombinert med stadige gjennombrudd i kunstig intelligens og språkteknologi.

Lånesøknader, for eksempel
De typiske arbeidsoppgavene som automatiseres av roboter er gjerne repetitive og standardiserte. Lånesøknaden, for eksempel i et forbrukslån uten sikkerhet, fylles ut av lånetaker som trykker send, og forventer et raskt svar på denne, gjerne innen få timer. Det sier seg selv at et menneske ikke vil rekke å kontrollere alle nødvendige variabler på så kort tid. Her kommer roboten inn som den gode hjelper, og vil på rekordtid kunne vurdere om lånetaker er kvalifisert til å få lån eller ikke.

Også her dukker det opp små utfordringer som ikke like lett lar seg løse når en maskin skal vurdere menneskets behov for økonomisk hjelp. Maskinen vurderer kun søknaden basert på fremlagt fakta, og vil ikke utøve skjønn i lånesøknadsbehandlingen. Skulle det oppstå noe uvanlig som ikke er programmert inn i maskinens system, vil det også føre til at lånesøknaden ikke behandles korrekt. Dermed er det fortsatt behov for å ha bankansatte som kan kontrollere og ta hånd om lånesøknader som ikke behandles korrekt. Ettersom bruk av roboter vil erstatte noen stillinger, er det fortsatt nødvendig med kompetente ansatte som kan både finans og kan lære å programmere robotene for fremtiden.

Ettersom teknologien utvikler seg i den ekstreme hastigheten den gjør, er det naturlig at forbrukerne forventer samme hastighet i flere aspekter av hverdagslivet sitt. Også med lånesøknader. Tiden hvor man pyntet seg for å dra i banken med utskrift av lønnslipper er utvilsomt forbi.