Hopp til navigasjon Hopp til innhold
I begynnelsen av 2018 skal Chrome begynne å blokkere annonser - men med en vri.

Google Chrome vil blokkere «irriterende» annonser i 2018

Men slippe gode annonser gjennom.

Google har tatt til bloggen sin for å annonsere at Chrome vil få en annonseblokkerer tidlig 2018 – men med en liten vri.

Blokkerer bare «irriterende» annonser
Chrome vil nemlig ikke blokkere alle annonser slik som for eksempel AdBlock gjør, men skal samarbeide med The Coalition for Better Ads, som ellers har medlemmer som Facebook, News Corp og The Washington Post, for å slippe gjennom annonser som ikke er «irriterende.»

Det vil si at de vil blokkere annonser som for eksempel utsetter tilgangen til en nettside før du har sett på reklamen i ti sekunder, annonser som bruker autospillende musikk og så videre.

«Annonser på nettet burde være bedre»
«Vi mener at annonser på nettet burde være bedre. Derfor har vi blitt med i The Coalition for Better Ads. Denne gruppen har nylig annonsert Better Ads Standards, som gir klare, offentlige og datadrevne råd om hvordan industrien kan forbedre annonser for forbukrere», skriver Google på bloggen sin.

Poenget med å skrive bloggposten såpass tidlig, ettersom Chrome ikke vil blokkere annonser før tidlig neste år, er å forberede utgivere på hva som kommer, slik at de kan forbedre annonsene sine.

Slipper verktøy for å sjekke
Google slipper nemlig samtidig et verktøy for å sjekke nettsidene dine for å se om de passer med de nye reklamestandardene deres.

Dette verktøyet skal gi skjermbilder og videoer av «irriterende annonse-opplevelser» som Gogle har identifisert for å gjøre det enklere for utgivere å fikse problemene.

Fokusert på å gi best mulig opplevelse
«Chrome har alltid fokusert på å gi deg den best mulige opplevelsen når du leser på nettet. For eksempel forhindrer Chrome oppsprett-sider i nye faner basert på at de er irriterende. I dialog med koalisjonen og med andre industrigrupper, planlegger vi å få Chrome til å slutte å vise annonser (inkludert de som serveres av Google) på nettsider som ikke er kompatible med Better Ads-standardene fra og med tidlig 2018», konkluderer Google.

Dette vil gjøre et par ting, skriver 9to5Google. For det første vil det få annonsører og utgivere til å vise annonser som ikke er irriterende, og for det andre vil det ideelt sett redusere antallet folk som bruker annonseblokkerer som blokkerer alle annonser, og dette vil dermed belønne utgivere som serverer akseptable annonser.

Kilder
Google-bloggen
9to5Google