Hopp til navigasjon Hopp til innhold
Apple taper stadig markedsandeler i Kina, mens mange mener iPhone 8 vil utløse en "super-syklus" for selskapet. (Ill.: Apple)

Mener iPhone-salget i Kina har gått ned 20 prosent

Legger to og to sammen.

Apples nest største marked er Kina, som står for 25 prosent av selskapets bunnlinje.

Nedgang i siste fem kvartaler
Nå kan det imidlertid spøke for iPhone-salget i landet som etterhvert ventes å bli det største markedet for selskapet.

Ifølge analytikerne Toni Sacconaghi Jr. og Daniel Chen i meglerhuset Bernstein, har salget av iPhone nemlig gått ned tyve prosent.

– Apples nylige svakhet i Kina har stort sett vært på grunn av iPhone. I løpet av aksjonærsamtalen for andre kvartal 2017, snakket Apple om en omsetningsøkning på 20 prosent for Mac og «tosifret vekst» for tjenester i Kina, som tilsier at iPhone og iPad-omsetningen må ha falt med et tosifret tall. Tredjeparts markedsundersøkelser (IDC) støtter opp om at Apples smarttelefonsalg har gått ned med omtrent 20 prosent i hvert av de siste 5 kvartalene i Kina skriver analytikerne i en ny rapport, i følge Business Insider.

Konkurranse fra billige Kina-mobiler
Det er først og fremst billige og stadig mer avanserte telefoner produsert i Kina som utgjør den største truselen mot Apples markedsandel, som for tiden er estimert til 14 prosent av det kinesiske markedet.

Nå som disse produsentene har begynt å snuse på verdensmarkedet, er Apple truet også der.

Kineserne øker på verdensmarkedet
I en nylig rapport om verdensmarkedet, økte for eksempel Oppo markedsandelen sin fra 4,6 til 8,1 prosent, mens Huawei økte fra 8,3 prosent til 9, og Vivo økte fra 4 til 6,8 prosent.

Android totalt økte i første kvartal fra 84 til 86 prosent, mens Apple gikk ned fra 14,8 til 13,7 prosent.

Det er derimot antatt at det finnes en stor, oppsamlet interesse i markedet for iPhone 8, som kan utløse en «super-syklus» for Apple, skriver 9to5Mac

Kilder
Business Insider
9to5Mac

Stikkord: Apple, iphone