Hopp til navigasjon Hopp til innhold
Oppos nyeste, F3 Plus. (Ill.: Oppo)

Apple og Samsung taper for Android-mobiler fra Kina

Dette er en Oppo-mobil, og de øker mest.

Oppo og en rekke andre Kina-produsenter av gode og billige Android-håndsett gir Apple og Samsung juling.

Det er ekstra hard konkurranse i Asia
For Oppo økte markedsandelen sin fra 4,6 to 8,1 prosent – Huawei som også er å finne som norsk aktør økte fra 8,3 prosent til 9 og Vivo, definitivt ikke er å finne i Norden, økte fra 4 til 6,8 prosent.

Samsung gikk ned 3 prosentpoeng og Apple ett, men Googles OS øker, mens iOS går ned.

Android økte altså fra 84 til 86 prosent, mens Apple gikk ned, fra 14,8 til 13,7 prosent, i første kvartal i år sammenlignet med første 2017.

Se som Samsung og Apple sliter i Kina nå.
Se som Samsung og Apple sliter i Kina nå. (Ill.: Gartner)
OS-fordeling.
OS-fordeling. (Ill.: Gartner)

 

Kilde:
Gartner

Stikkord: android, Apple, ios, samsung