Apple Music-sjefen ønsker at gratisstrømming skal bli mer begrenset.
Apple Music-sjefen ønsker at gratisstrømming skal bli mer begrenset.

Annonse


– Hvis Apple Music var gratis hadde vi hatt 400 millioner brukere

Under et intervju med Music Business Worldwide gikk Apple Music-sjef Jimmy Iovine inn på temaer som Spotify.

Mener at gratisstrømming bør begrenses
Blant annet mener Iovine at konkurrentens gratisalternativ er et problem for strømmebransjen. Han ønsker at gratisstrømming skal bli mer begrenset.

– Det faktum at «gratis» musikkstrømming er så teknisk bra og allestedsværende, bremser veksten for betalt strømming, sier han til Music Business Worldwide.

– Det er to ting som er nødt til å skje: gratis er nødt til å bli vanskeligere og begrenset, og de betalte tjenestene er nødt til å bli bedre.

Annonse


Les også: Spotify får gjennomslag i EU – planlegger nye lover.

Kunne hatt 400 millioner brukere
Når det gjelder hvordan Apple kan gjøre sin strømmetjeneste bedre, nevner Apple Music-sjefen video som en sentral del. Blant annet har han stor tro på showet Dr. Dre jobber med for Apple Music.

Tilbake til gratisstrømming sier Apple Music-sjefen at de ville hatt 400 millioner abonnenter hvis det var gratis.

– Noen personer tror at industrien er så langt nede etter piratkopiering og Naptser så den eneste løsningen er å gi det bort gratis. Noen tror det, andre ikke. Bare gå tilbake til intervjuene mine fra 2002, forteller Iovine.

– Hvis Apple Music hadde vært gratis, hadde vi hatt over 400 millioner brukere. Det ville ha gjort jobben min mye enklere. Men vi føler at artistene skal bli betalt. Det er derfor jeg gikk til Apple.

Les også: Spotify anklager Apple for konkurransehemmende oppførsel.

Revurderer eksklusive avtaler
intervjuet gikk også inn på temaer som eksklusive avtaler, som hverken brukerne eller plateselskapene syns noe om.

– Vi prøvd det. Vi kommer fortsatt til å gjøre det med enkelte artister. Det virket ikke som plateselskapene likte det og til slutt er det deres innhold, sier han og legger til:

– Men vi kommer til å fokusere på eksklusivt videoinnhold, vi bruker mye penger på det.

Hele intervjuet kan du lese i kildelenken.

 

Kilde:
Music Business Worldwide

Annonse