Hopp til navigasjon Hopp til innhold
Tonmeister Geoff Martin sin jobb er å lytte til alle høyttalerne og å gi dem den karakteristiske B&O-lyden. (Ill.: Bang & Olufsen)

ITavisen eksklusivt: Her er guruen som bestemmer hvordan Bang & Olufsen skal låte

Struer (ITavisen): Selskapet har verdens største lydkammer og en aluminiumsprosess «selv Apple er misunnelige på».

Struer (ITavisen): Vi tok turen til Danmark i forbindelse med lanseringen av BeoSound Shape, og ble med når Bang & Olufsen viste frem kronjuvelene – Fabrikk nummer 5 og «Kuben,» der den akustiske avdelingen lytter seg frem til godlyden.

Fabrikk nummer fem lager aluminiumsdelene til Bang & Olufsens produkter, og sitter på det som er en av verdens mest avanserte anodiseringsprosesser, som selv «Apple og Samsung er misunnelige på,» hevder Richard Koch. Han er sjef for dansk produksjon i B&O.

Virkeliggjør desginernes visjon
Det er denne fabrikken som gjør det mulig å virkeliggjøre designernes ideer – og her på fabrikk nummer 5 samarbeider de tett sammen med designere og ingeniører for dytte grensene for hva som er mulig.

Her brukes roboter til nesten alt, og de eneste menneskene vi ser er stort sett maskinoperatører, noe som er bra siden vi ikke fikk lov til å ta bilder av de som jobber her.

Sjekk ut Fabrikk 5

Kuben og produktutvikling

Kranen i Kuben kan dreies 360 grader horisontalt og vertikalt. (Ill.: Bang & Olufsen)
Mikrofonen som brukes her tar opp lyden fra høtytaleren før den blir reflektert av rommet. (Ill.: Bang & Olufsen)

Tester samtlige produkter
Kuben brukes til å teste samtlige av Bang & Olufsens høyttalere med så presis som mulig akustikk, og består foruten selve kammeret av en kran og en mikrofon.

Her blir prototyper, såvel som nesten-ferdige høyttalere, heist opp på kranen slik at de står i midten av rommet, og blir tatt opp av mikrofonen.

Lyd beveger seg nemlig i 330 meter per sekund, mens mikrofonen i dette kammeret mottar og tar opp lyden etter bare 25 milisekunder, og stenger av før den reflekterte lyden fra veggene når frem.

Dette er den akustiske avdelingen i Bang & Olufsen sitt domene, og det er her de tester alt fra helt basale prototyper til nesten ferdige produkter, og det er her vi møter Tonmeister Geoff Martin, som forteller oss litt om produktutviklingen i Bang & Olufsen.

Unntaket: BeoLab 90
– Dette starter vanligvis med at ledelsen sier at vi trenger et produkt for dette eller dette markedet med disse eller disse egenskapene til denne prisen, med unntak av Beolab 90 som startet i akustikk-avdelingen, forklarer Tonmeister Martin.

Da starter den akustiske avdelingen med å lage en røff prototype med lignende utseende og generiske høyttalerelementer og tester denne for å se om design og grunnprinsippene til høyttaleren holder mål.

Hvis alle er fornøyd med dette går de videre og lager en ny en med litt mer raffinert utseende og tilpassede elementer fra testingen som er hakket nærmere en ferdig prototype.

Sjekker om designen holder mål
Ingen av disse høyttalerne er gode nok til å drive skikkelig testing av, siden produktet ikke bruker materialer og elementer som vil ligne på det ferdige produktet, men etter å ha testet grunndesign, og gjort endringer for bedre akustikk i prototype to, lager de den siste prototypen med korrekte elementer og nesten ferdig design med materialene de ønsker å bruke, deretter begynner den virkelige testingen.

Tonmeisterens jobb er nemlig å lytte seg gjennom alle høyttalerproduktene, og dette gjør han ved å sette seg ned i et rom å rett og slett lytte til forskjellig musikk.

– Denne testingen er egentlig meningsløs, ettersom jeg lytter til lyden som blir reflektert av rommet og ikke til høyttaleren som sådan, sier Tonmeister Martin.

Kuben er akustikk-avdelingen til Bang & Olufsens domene. Her testes samtlige høyttalere. (Ill.: Bang & Olufsen)

Lytter i mange forskjellige rom
Det som imidlertid skjer er at han lytter til høyttaleren i mange forskjellige rom med forskjellige karakteristikker.

Om han kommer frem til at de samme problemene dukker opp i flere rom, vil han rapportere dette tilbake til lydingeniøren, som kan rette for dette i programmeringen av brikken som sitter i høyttalerne og kontrollerer lyden.

Resultatet av dette blir ofte to forskjellige lyd-profiler som kan programmeres i høyttalerens DSP siden alle høyttalerne fra B&O som for tiden både er aktive (altså at de har en egen forsterker) og digitale (altså at de har en egen prosessor som styrer lyden) – den første er den generiske profilen som er laget basert på testing i Kuben – den andre profilen basert på Tonmeisterens ører.

Får Bang Olufsens signaturlyd
Vi fikk høre litt på begge versjonene av et semi-ferdig produkt da vi besøkte Kuben med Tonmeisteren, og kan skrive under på at den første hørtes veldig generisk ut – som en hvilken som helst høyttaler, mens den andre var desidert mer snerten og sporty, godt i tråd med de vi kan kalle B&O sin signaturlyd.

Dette arbeidet tar selvfølgelig en del mer tid, men ingeniøren som kalibrerer høyttaleren blir stadig flinkere til å kalibrere den til Tonmeisterens preferanser, sier Martin, og dermed går produktutviklingstiden også ned med mange hakk.

For tiden jobber de med et veldig spennende produkt her, som nesten er ferdig i designrunden og som vi både har sett på og har lyttet til, men vi kan ikke fortelle deg mer om dette før om en stund…

Bang & Olufsen betalte for reise og opphold i forbindelse med lanseringen av BeoSound Shape.

Stikkord: b&o, lyd, musikk, stereo