Peter bang og Svend Olufsen stiftet selskapet sitt i 1925, og resten av historien leser du her.
Peter bang og Svend Olufsen stiftet selskapet sitt i 1925, og resten av historien leser du her.

Annonse


ITavisen eksklusivt: Bang & Olufsen er historien om danske nerder på 1920-tallet

Struer (ITavisen): ITavisen ble invitert på eksklusiv journalistsamling i Danmark i forbindelse med lanseringen av BeoSound Shape – der vi også fikk et innblikk i selskapets historie.

Bang & Olufsen ble stiftet i 1925 da Peter Bang, som nettopp hadde kommet tilbake fra ingeniørstudier i USA, og Svend Olufsen, som var mer av en teknologientusiast, begynte en beskjeden produksjon av radioaparater på loftet i herskapshuset til Olufsen-familien utenfor Struer i Danmark.

Radioen uten batteri

B&Os Eliminator var de første radioene som ikke brukte batteri. (Ill.: Tor Fosheim)

Den store nyvinningen til Bang & Olufsen var Eliminator-radioen, som lot folk bruke radioen uten batteri, som var mest vanlig på denne tiden.

Annonse


Dette førte til en liten reklamekamp mellom tradisjonelle radioprodusenter i København, mot den lille oppstartsbedriften i Struer, der de tradisjonelle produsentene sa at sikkerhet var viktigst – og best med batterier – mens Bang & Olufsen sa at man måtte skaffe seg en eliminator for å redde kvelden – ettersom den kunne spille uendelig lenge.

Eliminator-radioen var også unik ettersom Bang & Olufsen også tenkte på hvordan den ville ta seg ut i hjemmet, noe som har forblitt et mantra selskapet hele veien frem til 2017.

Noen år senere begynte Bang & Olufsen også å bygge frittstående høyttalere av høy kvalitet, som sammenfalt med inntoget av lydfilmene i 1929, og med det ble de også å få høre i mange av kinoene rundt om i Danmark.

Bang & Olufsen laget i en periode også høyttalere og filmprojektorer for kino-bransjen.

 

 

B&O lagde også filmprojektorer. (Ill.: Tor Fosheim)

Dominerer byen
I dag har Struer den eneste fulle Atmos-kinoen i Danmark, som et tegn på at de er “lydens by,” godt hjulpet av Bang & Olufsen, som er over alt i denne lille byen med 15 000 innbyggere.

Etter hvert ble den lille Bang & Olufsen-fabrikken på herskapsgården utenfor Struer kastet ut av huset da moren til Svend Olufsen så seg lei av at alle på huset så ut til å jobbe med radioproduksjon, og B&O flyttet for første gang inn i sin egen bygning.

Denne ble plassert sentralt i Struer og ble bygget for å kunne brukes som en skole i tilfelle radioeventyret deres skulle bli kortlevd. Bygningen finnes fortsatt, og brukes den dag i dag som en av Bang & Olufsens administrasjonsbygninger.

Den første bygningen til B&O skulle kunne brukes som skole hvis eventyret skulle slutte tidlig. (Ill.: Tor Fosheim)

Flyttet nesten til Købehavn
På denne tiden var Struer stort sett jordbruksland, og byen var bitte liten – uten noe særlig med bedrift- eller produksjons-aktivtet.

Eventyret i Struer kunne imidlertid endt med å bli en kortvarig affære, ettersom selskapet vurderte å flytte til København der det var flere andre radioselskaper og kanskje enklere å rekruttere, men dette ville også bety av det ville blitt enklere for de andre produsetene å rekruttere fra Bang & Olufsen.

Samtidig forelsket Peter Bang i en lokal jente, og resten er historie. Grunnen for å droppe storby-planene ble begrunnet i at det ville være enklere å holde på de ansatte hvis de forble i Struer, og med det lokale skattefordeler.

Per i dag er selskapet veldig stolte av sine røtter, og strategien om å holde på de ansatte har betalt seg – de fleste som blir ansatt i B&O blir der en god stund. Det er ikke uvanlig å være ansatt i over 25 år.

Den gang så høyttalere ut som bestemors møbler
Den første alt-i-ett-senteret til Bang & Olufsen ble laget i 1934 og var et nokså stort stuemøbel. Den var også en av de første radioene som kunne “låse” seg fast til en radiokanal, siden disse hadde en tendens til å falle ut før denne – som førte til å at man måtte skru på radioen for å finne frem til kanalen igjen.

Hyperbo, som senteret het, hadde platespiller, radio og høyttaler i ett, og var en den første av mange Bauhaus-inspirerte produkter fra Bang & Olufsen.

Hyperbo var det første alt-i-ett-produktet. (Ill.: Tor Fosheim)

 

Beolitt var populær blant ungdommen. (Ill.: Tor Fosheim)

Frste plastradio ble populær
I 1939 kom Beolit, som var det første “Beo-“-produktet fra Bang & Olufsen. Den var også den første kompakte radioen som brukte bakelitt – altså plast – til kabinettet, og den ble raskt populær blant ungdommer som hadde den på rommene sine.

Snart skulle derimot krigen komme, og med det ble bakelittproduksjonen i Tyskland tatt over av krigsmakten. Det ble også slutten for Beolit-radioen.

Dagen begynner med en B&O-barbering, fra krigens dager. (Ill.: Tor Fosheim)

Fra radioer til barbermaskiner
Under krigen var ikke radioapparater noe særlig populært blant okkupasjonsmakten, like lite som den var det i Norge, og Bang & Olufsen produserte dermed barbermaskiner i krigsårene.

B&O-fabrikker ble også bombet av de allierte mot slutten av krigen i 1944, og Bang & Olufsen mottok da masse hjelp og støtte i solidaritet fra andre radioprodusenter, som førte til at de i 1946 kunne gjenåpne en topp moderne fabrikk for å gjenoppta produksjonen etter krigen.

Den første TVen var antakelig dyrere enn en årslønn. (Ill.: Tor Fosheim)

Eksprimentere med TV-er på 40-tallet
Når det kom til TVer sa Olufsen selv at det var alt for dyrt på slutten av førtitallet, og at det ville ta minst ti år før folk ville få råd til dem, som mange vil si ble bekreftet av ettertiden.

De satte likevel av et lite hjørne av fabrikken til å eksperimentere med den nye teknologien, og i 1952 var Bang & Olufsen klar med sin første TV.

Dette var imidlertid det dyreste produktet Bang & Olufsen noensinne har laget i forhold til hva det kostet i forhold til folks inntekter på den tiden.

Arkitekter var 50-tallets Jony Ive
På femtitallet hadde man ikke designere som et yrke slik vi kjenner det i dag, men de hadde arkitekter, som Bang & Olufsen jobbet med for å designe nye produkter.

En av disse var Ib Fabiansen, som i 1959 bygget det som ganske enkelt ble kalt “byggemøbel” – et modulært system som gjorde at du kunne bruke moduler med forskjellige standardformer til å bygge et system med for eksempel radio, TV, og høytaller – eller mikse og matche med platespiller eller andre moduler.

Det var imidlertid ikke før på slutten av sekstitallet at Bang & Olufsen fant sitt formspråk, og sitt materiale – aluminium – som brukes den dag i dag.

Design-fiender
Da hyrte de nemlig inn designeren Jacob Jensen for å designe nye båndspillere og radioer, og “verdens beste designer” begynte å eksperimentere med aluminium og skyveknapper som du kan se på radioen over.

Senere hyrte Bang & Olufsen inn David Lewis, som blant annet designet TVer for dem. Disse var revolusjonerende ettersom de var de første TVene som hadde én-knapps tilgang til alt, samtidig som de mer avanserte funksjonene var skjult.

Disse to designerne kunne derimot ikke fordra hverandre og måte jobbe på forskjellige sider av bygningen.

Modeller til byggemøbelet. (Ill.: Tor Fosheim)
Med Byggemøbelet kunne du mikse og matche forskjellige moduler. (Ill.: Tor Fosheim)

 

De første liggende stereosystemene brukte skyveknapper.
De mer avanserte innstillingene var skjult i denne TVen fra B&O.

 

Flate mediesentre har B&O fortsatt med siden 60-tallet. (Ill.: Tor Fosheim)

Design stod alltid i sentrum
Bang & Olufsen har siden vært et utpreget designselskap, og brukt designen fra Jacob Jensen med lange, flate Beocenter-designer dekket av aluminium med skyveknapper og også skjulte elementer, som her med Beocenter 9000, designet av Jacob Jensen i 1986.

Begge designerne ble med Bang & Olufsen til langt ute på nittitallet.

David Lewis designet sin siste modell for selsksapet i 2010, og har samlet sett stått for mye av designen vi i dag kjenner som klassisk Bang & Olufsen, som dette kjente stereoanlegget fra 1991, BeoSound Overture (det er derimot ikke vanlig praksis for Bang & Oflusen å ansette designere, og de jobber fortsatt som de gjorde på sekstitallet med å hyre inn designere for å gjøre designjobben i steden for):

For å få CDer til å spille vertikalt måtte B&O gå noen runder med produsenten av drivverket. (Ill.: Tor Fosheim)
BeoLab 90 er kanskje verdens mest avanserte høyttaler til hjemmet. (Ill.: Tor Fosheim)

I dag
I dag er kanskje en av de mest kjent og prestisjetunge produktene fra Bang & Olufsen høyttaleren Beolab 90, som vist over.

Selskapet har derimot flere jern i ilden enn dette, og jobber nå med flere høyttalere, TVer og hjemmeautomasjonsprosjekter.

For eksempel kan man i dag bruke en Bang & Olufsen-TV til å fjernstyre nesten alt som finnes av smarte enheter i hjemmet, som vil si at man kan heve gardiner, slå på lys, se overvåkingsvideo og endre på termostaten med en TV og fjernkontroll fra selskapet.

Samtidig er det imponerende å se hva selskapet gjør på multimedia-fronten, der de blant annet lager en vegghengt TV som kan snu seg nitti grader – og som automatisk omkalibrerer høyttalerne i rommet når TVen er snudd.

Med BeoRemote kan du nå styre hele huset. (Ill.: Bang & Olufsen)

Utpreget europeisk
Bang & Olufsen er også aktive med multirom-høyttalere som for eksempel kan brukes med Google Play.

Men for alt dette forblir Bang & Olufsen et utpreget Europeisk selskap, der de største markedene er Storbritannia, Tyskland og Benelux-landene.

De er helt ukjente i store marked som USA, men de håper at dette kan endre seg, og de har funnet en mulighet: Oppsett av hele hus.

Kommer med OLED snart
For Bang & Olufsen produserer nå skjulte innbyggingshøyttalere for det amerikanske markedet, og de er faktisk rimelig populære i en voksende bransje der de stadig eksperimenterer med nye deksler og høyttalere.

Snart skal de også begynne å produsere OLED-skjermer, der de fleste (utenom Samsung) mener at fremiden ligger, og de fleste vi snakket med hos Bang & Olufsen har også veldig lyst til å lage en god, gammeldags platespiller, men bare om de bare finner en ny og unik måte å lage den på, både designmessig og teknologisk. I så måte lever tradisjonene videre i et ikke-tradisjonelt lyd-selskap.

Bang & Olufsen betalte for reise og opphold i forbindelse med lanseringen av BeoSound Shape.

Annonse