Hopp til navigasjon Hopp til innhold
Dette vil neppe skje mange, men det er meget uheldig når det skjer. (Ill.: Martin Kynningsrud Størbu)

Han mistet 55 timer med fremdrift i Zelda: Breath of the Wild

Spill: Switch-konsollen gikk i stykker og «marerittet» var et faktum.

Da GamesRader-skribenten Anthony John Agnello plukket opp sin Switch-konsoll fra dokken og så at den var låst med en feilmelding, ble han ikke umiddelbart bekymret. Konsollen var tross alt kun tre uker gammel.

Lagringsfilene var tapt
Etter å ha forsøkt å starte enheten på nytt på diverse måter uten hell, var det ingen mulighet enn å levere konsollen til Nintendo for reparasjon. Det var først da konsollen kom tilbake fra reparasjon, at svetten begynte å renne fra Agnellos panne.

Sammen med konsollen kom det også en melding fra Nintendo om at enkelte data på konsollen var ikke-lesbar og dermed var tapt for godt. Det gjelder innstillinger, koblinger med Nintendo-kontoene på systemet og, verst av alt, lagringsfilene var borte.

Les også: Nintendo Switch-spillene kan bare spilles på én konsoll av gangen.

Mistet mange Zelda-timer
Agnello hadde mistet 55 timer med fremdrift i The Legend Zelda: Breath of the Wild og et uvisst antall timer i andre nedlastede spill. Og selv om han kunne laste ned spillene på nytt via eShop, var altså lagringsfilene borte og Agnello stod på bar bakke.

Det er svært unikt at en spillkonsoll ikke har støtte for sikkerhetskopiering av lagringsfiler, i hvert fall når det gjelder nyere konsoller. Blant annet kan både Xbox 360 og PlayStation 3 fra 2005 og 2006 blant annet kan synkronisere innholdet i skyen og laste det ned på en ny enhet. Det er også mulig med Xbox One og PlayStation 4.

Med Wii og Wii U kan man for eksempel flytte filene til et SD-kort, så det er usikkert hvorfor ikke Switch har en slik mulighet. Sikkerhet er trolig svaret.

Nintendo har så langt ikke kommentert hendelsen.

Burde Switch ha støtte for en form for sikkerhetskopiering av lagringsfiler?

 

Kilde:
GamesRadar

Stikkord: nintendo, Spill, switch