Hopp til navigasjon Hopp til innhold
Super Mario Run solgte ikke bra nok for Nintendo, men det betyr ikke at de gir opp salgsmodellen. (Ill.: Trond Bie/ITavisen)

Nintendo: Super Mario Run «møtte ikke forventningene»

Spill: Skuffet over salget av det første mobilspillet.

Super Mario Run ble lansert 15. desember i fjor og ble raskt det mest populære spillet på App Store.

90 millioner nedlastinger
Spillet ble lastet ned over 90 millioner ganger frem til januar, men kjøpsfrekvensen – altså de som kjøpte hele spillet – var på fem prosent.

Spillet er tilgjengelig i en gratisutgave der man kan spille de første brettene gratis, men så må man punge ut med 109 kroner for å låse opp resten.

Skuffet Nintendo-president
Nå har Nintendo-president Tatsumi Kimishima uttalt til Nikkei at spillet «ikke møtte våre forventninger.»

Spillet er nå tilgjengelig for Android, og vil antakelig se en oppgang i salget fra den største mobilplattformen, men det er Fire Emblem Heroes som selger best, takket være en mer lukrativ gratismodell der du betaler for nye spillkarakterer.

Utvider fan-basen
Men «Heroes er et engangstilfelle,» sier en Nintendo-talsmann til Nikkei, «Vi foretrekker ærlig talt «Super Mario Run»-modellen.»

Den virkelige verdien av spillene til Nintendo kan måles i hvordan de utvider basen av Nintendo-fans og hjelper med salget av Nintendo Switch, skriver Nikkei.

Kilder
Eurogramer
Nikkei

Stikkord: nintendo, Spill, supermario, switch