Nok en gang opplever DNB store problemer.
Nok en gang opplever DNB store problemer.

Annonse


DNB og Vipps var nede

På sine Facebook-sider bekrefter DNB at de har problemer med flere av sine tjenester, deriblant nettbanken og betalingstjenesten Vipps.

Oppdatert, 19:06:

DNB melder på Twitter at alle tjenester skal være tilbake å kjøre som normalt etter å ha problemer med nettbanken og betalingsappen Vipps.

Annonse


Oppdatert 16, mars klokken 15.00:

DNBs hjemmesider er oppe og går igjen, det er også Vipps. Nettbanken er fortsatt nede.

– Nettsidene har vært oppe en stund, og Vipps ble tilgjengelig for drøye 45 minutter siden. Vi jobber nå med en restart av alle våre systemer og håper at også nettbanken vil fungere igjen. Men vi kan ikke tidfeste nøyaktig når dette vil skje, sa kommunikasjonsrådgiver Vidar Korsberg Dalsbø i DNB til NTB i 13.20-tiden.

Oppdatert 16. mars:

På Twitter skriver DNB til ITavisen at de jobber på spreng med å løse problemene og at de bare kan beklage det inntrufne.

Problemer – igjen
Det har ikke gått mer enn ett døgn siden forrige gang DNBs nettbank var nede. Denne gangen virker problemene å være større og enkelte får ikke engang tilgang til DNB.no.

«Hei! Vi har dessverre tekniske utfordringer på starten av dagen som gjør at flere av systemene våre ikke virker som de skal. Vi er veldig lei oss for at det gir mange av dere problemer nå i morges, men kan forsikre om at vi har stort og smått av ressurser på saken for å rette opp så fort vi kan», skriver DNB på Facebook.

Kan ta en stund før nettbanken er oppe igjen
DNB er usikre på når tjenestene vil være oppe og går igjen, men opplyser til Nettavisen at det vil ta «et par timer».

– Vi har satt alle tilgjengelige ressurser i sving for å rette opp problemene og feilretting er i gang, men vi må påregne at det kan noe tid før systemene er oppe igjen, sier kommunikasjonsrådgiver Vidar Korsberg Dalsbø til NTB.

Heidi Austlid, administrerende direktør i IKT Norge, sier til NTB at hun er sterk kritisk til at DNB ikke har bedre sikkerhetsløsninger for sine brukere.

– Nettbanker må sikre at de har gode reserveløsninger som sikrer at når et system faller ned, så finnes det andre gode løsninger som sikrer en stabil oppetid, sier Austlid til NTB.

– Det som nå skjer er ikke holdbart, da det kan skade forbrukerne, konkluderer hun.

 

Kilder:
NTB,
NRK,
Nettavisen

Annonse