Bekymret: Tim Berners Lee er mer og mer bekymret over fremtiden til Internett.
Bekymret: Tim Berners Lee er mer og mer bekymret over fremtiden til Internett.

Annonse


Verdensvevens far “stadig mer bekymret” over fremtiden

Du visste det kanskje ikke, men i dag er 28-årsdagen til Internett slik vi kjenner det i dag.

Det er nemlig 28 år siden Tim Berners Lee sendte inn det orginale forslaget til World Wide Web, men i dag er mannen bak verdensveven stadig mer bekymret over fremtiden.

I et åpent brev på Webfoundation.org lister han opp de tre største bekymringene sine:

1: Vi har mistet kontroll over personlige data
Den første bekymringen går rett i strupen på sosiale medier som holder på den personlige dataen vår, ikke minst Facebook.

Annonse


Vi har byttet ut våre personlige data mot gratis tjenester, mener Berners Lee.

– Når dataene våre holdes i proprietære siloer, utenfor vår rekkevidde, mister vi fordelene vi kunne realisert hvis vi hadde direkte kontroll over denne daten, som å velge når og med hvem vi ønsker å dele den med, skriver han.

Selv “snille” regjeringer kan overvåke alle
Den store innsamlingen av data fra selskaper gjør også at regjeringer kan samarbeide med eller tvinge selskaper til å frigi data til dem, og dermed kan de overvåke befolkningen på en måte som ikke var mulig før.

– Selv i land der vi tror myndighetene har de beste intensjoner, er det for mye å overvåke alle, hele tiden, skrive Berners Lee.

Dette kan også føre til at folk blir mer forsiktige med å bruke nettet til for eksempel å uttale seg fritt, eller til å søke etter viktige emner som følsomme helsedetaljer, seksualitet eller religion, mener han.

2: Det er for enkelt å spre falske nyheter
I dag finner de fleste nyheter og informasjon på nettet gjennom sosiale medier og søkemototer, skriver Berners Lee.

Disse tjener penger på at vi klikker på koblinger de viser oss, og de bruker algoritmer basert på våre personlige data og historie for at vi skal klikke på dem.

Resulatet av dette er at misinformasjon, eller “falske nyheter” kan spre seg ild i tørt gress, skriver han.

– Gjennom bruken av datavitenskap og armeer av roboter, kan de med dårlige hensikter spille på dette systemet for å spre feilinformasjon for finansiell eller politisk inntekt.

3: Politisk reklame har blitt et problem
Politiske reklamer var en enorm vekstindustri ved forrige valg i USA, og det ble drevet av stadig mer skreddersydde budskap til enkeltpersoner og grupper.

For eksempel ble det sendt ut så mange som 50 000 variasjoner av reklamer hver dag under valget i USA – som er nesten umulig for myndighetene å overvåke, hevder Berners Lee.

Det er også mulig at enkelte av disse reklamene ble brukt på uetisk måter for å sende brukere til falske nyhetssider eller å få andre til å ikke gå og stemme, skriver han.

Det går også an å sende helt forskjellig, og muligens motstridende, informasjon til forskjellige velgere, som Berners Lee lurer på om er demokratisk eller ikke.

Komplekse problemer
Løsningene på disse problemene blir ikke enkelt, fortsetter Berners Lee, og foreslår at vi må jobbe med nettselskaper for å få tilbake kontrollen over dataene våre og å utforske alternative betalingsmetoder som abonnementer og mikrobetaling.

For å motvirke feilinformasjon må vi oppfordre Google og Facebook til å fortsette å bekjempe problemet, skriver han.

– Problemet med falske nyheter må ikke møtes av sentrale organer som skal bestemme hva som er sant eller ikke, skriver han videre.

– Laget vårt på The Web Foundation vil jobbe med mange av disse problemene som en del av vår nye femårsstrategi, og vil forske mer detaljert på dem og drive frem proaktive politiske løsninger, skriver han avslutningsvis.

Her kan du lese hele brevet.

Kilde
Web Foundation
(Bilde: Campus Party Brasil (CC BY-SA 2.0))

Annonse