Hopp til navigasjon Hopp til innhold
Googles reCAPTCHA-system for å fange opp roboter skal heretter fungere i bakgrunnen. (Ill.: Google)

Googles robotvern for nettsider blir usynlig

reCAPTCHA finner nå roboter med kunstig intelligens.

Har du noensinne fylt ut et skjema på Internett, har du antakelig vært borti Googles reCAPTCHA-system.

Automatisk Turing-test
Det står for «Completely Automated Public Turing test to tell Computers and Humans Apart» – og har hostet opp mange forskjellige tester for å bevise at du er menneske og ikke robot gjennom tidene.

Systemet har også hjulpet Google med maskinlesing av bøker, forskning på kunstig intelligens, og spilt en rolle i Street View.

reCAPTCHA har nemlig blitt brukt å tyde bokstaver og ord som maskinscannerne til Google ikke takler selv, og hvis du har sett et husnummer er det fordi Googles Street View ikke har klart å tolke innholdet i bildet på egenhånd – så det ble sendt til reCAPTCHA-systemet for menneskelig tolkning i stedet.

Hjelper kunstig intelligens
I det siste har det også vist bilder av hunder og katter og bedt deg om for eksempel å klikke på bare katter – og dette skal ha hjulpet Google med å trene kunstige intelligenser med bildegjenkjenning.

Nå i det siste har det derimot bare vært en enkel boks å klikke i for å fortelle at du ikke er en robot, og resten av robotgjenkjenningen har vært skjult for brukeren.

Fungerer i bakgrunnen
Nå forsvinner også «I am not a robot»-sjekkboksen fra reCAPTCHA-systemet, som heretter vil gjøre robotjaktingen sin fullt og helt i bakrgunnen.

Dette skal gjøres gjennom «en kombinasjon av maskinlæring og avansert risikoanalyse som tilpasser seg nye og kommende trusler,» i følge Google.

– Folk kommer seg dit de skal raskere, og alle forblir fornøyde – utenom roboter, lover Google om det nye systemet.

Det finnes selvfølgelig en god grunn til at Google ikke sier stort om nøyaktig hvordan det nye, skjulte systemet fungerer – sier de stort mer kan det brukes av de som lager roboter til å omgå det.

Her kan du se Googles video om omleggingen:

Kilder
Ars Technica
Google

Stikkord: Google, recaptcha