Hopp til navigasjon Hopp til innhold
Omdømmet til Samsung i USA er på vei nedover. (Ill.: Samsung)

Samsungs omdømme faller som en stein etter Note 7-fadesen

Er ikke lenger blant topp fem i USA.

I årets «Reputation Quotient Ratings»-liste fra Harris Poll ender Samsung på en 49. plass.

Faller som en stein
Listen viser hvor godt fornøyd amerikanske borgere er med selskapene. I fjor ble Samsung plassert på en tredjeplass, så det er massivt fall det er snakk om.

Harris Polls fremlegger ikke årsaken til at Galaxy-produsenten gjør det så dårlig, men at ulovlige handlinger av toppsjefer, eller at det lyves om produkter og tjenester, ofte er faktorer som spiller inn.

Samsung rammes tydelig at Note 7-lanseringen gikk opp i fyr og flamme.

En undersøkelse utført av Reuters i fjor høst, viser dog at kundene holder seg lojale.

Amazon stadig på topp
Det står bedre til for konkurrentene. Amazon – ikke nødvendigvis en direkte konkurrent – ender i år som i fjor på førsteplass på listen.

Apple tar femteplassen med Google på åttende, Tesla på niende og Microsoft på en tyvendeplass.

Facebook derimot har ikke like godt omdømme i USA som flere andre IT-selskaper og er ikke engang blant topp 50. 66. plass er det nedslående resultatet.

Amazon beholder førsteplassen.
Amazon beholder førsteplassen. (Ill.: Harris Poll)

I undersøkelsen ble over 30 000 voksne amerikanere spurt i tidsrommet 28. november–16. desember. Deltakerne blir spurt innenfor seks kategorier: sosialt ansvar, visjon og lederskap, økonomi, produkter og tjenester, miljø på arbeidsplassen og emosjonell appell.

 

Kilde:
The Verge

Stikkord: Note7, samsung