iPhone 7 har ikke slått an i Kina, og nå synker Apples markedsandel ned til femteplass.
iPhone 7 har ikke slått an i Kina, og nå synker Apples markedsandel ned til femteplass.

Annonse


Apple-salget går ned i Kina – mister fjerdeplassen til Xiaomi

Apples problemer i Kina fortsetter, og iPhone-salget har nå falt til en femteplass i fjerde kvartal 2016, i følge markedsundersøkelses-selskapet Canalys.

Første årlige fall
Apple opplevde sitt første årlige fall i Kina i 2016 sammenlignet med 2015, mens selskapets telefoner ble utkonkurrert av billigere mobiler og iPhone 7 ikke klarte å skape særlig entusiasme blant forbukerne, rapporterer MacRumors.

Selv om Apple har rapportert om rekordresultater i forrige kvartalsregnskap, var omsetningen ned med åtte prosent i Kina. Apple-sjef Tim Cook mente at halvparten av dette var på grunn av valutasvingninger, men noterte da at Kina “ikke er uten utfordringer.”

Huawei er størst
I Kina er det Huawei som troner på toppen med 76,2 millioner solgte telefoner i 2016, med Oppo på andreplass og Vivo på tredjeplassen.
Både Oppo og Vivo har oppnådd eventyrlig vekst, og kom fra nesten ingenting i 2015.

Annonse


Apple har på sin side mistet fjerdeplassen til Xiamo – som har falt med 21 prosent sammenlignet med 2015 – og har falt til å være det femte mest solgte merket i Kina.

– Mens Apple, Samsung og Xiaomi alle er i prosessen med å justere strategiene sine i Kina, tok Huawei muligheten til å konsolidere posisjonen sin i de største byene, skriver Canalys i rapporten sin.

Venter på iPhone 8
En av grunnene til det dårlige iPhone-salget i Kina kan være at flere forbrukere har hoppet over iPhone 7 i påvente av en mer innovativ modell i iPhone 8.

– Som med forbrukere i utviklede markeder, har Kinas forbukere veldig høye forventninger til 10-årsjubileumstelefonen til Apple, heter det i rapporten.

Totalt sett økte telefonmarkedet i Kina med 11,4 prosent til 476,5 millioner telefoner.

Kilde
Canalys
MacRumors

Annonse