Hopp til navigasjon Hopp til innhold
Ett av spillene som ble testet av Digital Foundry fikk hele 38 prosents ytelsesøkning. (Ill.: Sony)

PlayStation 4 Pro «Boost Mode» gir markant bedre ytelse

Spill: Ett spill øker ytelsen med 38 prosent.

Da PlayStation 4 Pro fikk en egen «Boost Mode» i 4,5-betaen, ble det sagt at det kunne gi moderate økninger i bildefrekvensen i enkelte upatchede spill, men noen ganger er ytelsen dramatisk bedre.

Digital Foundry har nå brukt noen dager på å kjøre spill gjennom nye «Boost Mode» og er klare med dommen.

Bra for spill som ikke treffer målet
I de fleste spillene er ytelsesøkningen moderat, mens andre spill som ikke helt traff ytelsesmålene før nå fungerer helt perfekt.

Battelfield 4 sine onlinekamper med 64 spillere var for eksempel kjent for å legge en demper på ytelsen, men med «Boost Mode» påslått så de en markant forbedring.

Assasins Creed Unity var også tidligere kjent som en versting med bildefrekvenser ned i 22-24 bilder i sekunder i tunge områder, men nå kjører spillet stabilt på 30 bilder i sekundet hele tiden.

Project Cars gjør det meget bra
Men det er først og fremst spill som ikke er låst til en bestemt bildefrekvens og upatchede spill – spill som ikke er oppdatert for PlayStation 4 Pro – som skinner i «Boost Mode.»

Project Cars bruker både åpen bildefrekvens og er upatcher, og her så de en oppgang i bildefrekvensen på 38 prosent i de tyngste stress-testene til Digital Foundry.

Ellers 14 prosent bedring
De andre spillene som de testet fikk midlertid en oppgang i bildefrekvensen på omtrent 14 prosent i «Boost Mode,» som er det samme prosenttallet for økningen i klokkefrekvens mellom PlayStation 4 og Pro-varianten.

Dette skulle tilsi at de får god nytte av de ekstra prosessormusklene i maskinen, men ikke tilgang til de 18 ekstra skjermkort-enhetene – da må spillet være patchet.

Les hele gjennomgangen til Digital Foundry i kildelenken.

Kilde
Eurogamer/Digital Foundry

Stikkord: playstation, Spill