Hopp til navigasjon Hopp til innhold
Justin Long var Macen i den ikoniske "Get a Mac"-kampanjen, men nå jobber han for Huawei. (Ill.: skjermdump)

Justin Long var Macen i Apples ikoniske reklamer. Nå har han byttet beite – til Huawei

Justin Long har fått ny oppdragsgiver.

Kinaprodukter er noen ganger forbundet med skamløs kopiering av det som produseres i vesten, men nå har Huawei gjort seg godt fortjent.

De har nemlig hyrt inn Justin Long, kjent fra «Get a Mac»-kampanjen, der han spilte en en uformell og løssluppen Mac mot John Hodgemans formelle og oppstyltede PC, til å fronte de siste reklamene sine.

Fra Apple til Huawei
Nå som Long jobber for Huawei var det lenge tenkt å spille mer eksplisitt på det tidligere forholdet mellom Long og Apple, men reklamebyrået og Long fikk overtalt Huaweitil å tone ned referansene til den tidligere arbeidsgiveren.

Det er i og for seg nok å la Long være med i reklamene, ettersom såpass mange kjenner ham igjen nettop som Macen i Apple-reklamene, mente de to.

Vil inn i det amerikanske markedet
Tanken bak den nye kampanjen til Huawei ligger nært opp til virkeligheten som Huawei befinner seg i, som et av de mestselgende merkene i Kina som skal inn i det amerikanske markedet.

Reklamene som er gitt ut så langt handler først om at Justin Long er på intervjuv for å bli reklameregissør for Huawei (der han sier at han har «masse erfaring med tekno»), og den neste reklamen heter «Audition» og handler om at han holder en audition for en Huaweii Matebook.

Lar det være usagt
Ingen av reklamene hinter stort om Longs tidligere reklamer som en Mac, men mange kaller ham nå en forræder likevel.

Huawei har i det siste forbigått Apple i Kina, men sliter med å komme seg inn i USA – der Apple har 40 prosent markedsandel.

Her kan du se reklamen «The Interview:»

Og for de som ikke har sett dem, er det her en eldre «Get a Mac»-reklame:

Kilder
MacRumors
The Verge

Stikkord: Apple, huawei, reklame