Oppo låner ikke bare designet fra Apple, men også nettsidene ligner mye på Apples. Det spiller ingen rolle, for de har suksess med oppskriften i Kina takket være lavere priser. Avbildet: R9S.
Oppo låner ikke bare designet fra Apple, men også nettsidene ligner mye på Apples. Det spiller ingen rolle, for de har suksess med oppskriften i Kina takket være lavere priser. Avbildet: R9S.

Annonse


Kina-mobilen som ligner på iPhone banker iPhone

Counterpoints Market Monitor hevder at Oppo gjorde det mye bedre i Kina enn Apple.

R9 banket 6s
I 2016 solgte Apple 12 millioner enheter i landet, noe som ikke er nok til å ta mer enn 2 prosent av markedet (det bor over 1.3 milliarder mennesker i Kina), selv om iPhone 7 har hjulpet litt etter en dvask 6s-lansering.

Dette selv om det totale smartmobilmarkedet i landet økte med seks prosent fra 2015 til 2016.

Oppo har uansett gjort det bedre ifølge tallene. De skal ha solgt nesten 17 millioner mobiler takket være høye spesifikasjoner, og et pent design (som minner veldig om nettopp iPhone), til en langt billigere penge.

Annonse


Middels skussmål
Cnet har anmeldt toppmobilen fra Oppo, R9 (den markedsføres som selfie-eksperten – mobilen er byttet ut med nye R9S). De oppsummerer produktet slik: «Ser ut som en iPhone, føles som en iPhone, men er det ikke». De ga den 3 av 5 stjerner i april i fjor.

Av positive ting drar de frem at den ser og føles ut som en premium-mobil, at kameraet tar gode bilder, og at den har microSD-plass.

Negative ting? Den har for dårlig spill-ytelse, og front-kameraet mangler funksjoner som HDR.

 

Kilder:
RT
Cnet

Annonse