Hopp til navigasjon Hopp til innhold
Markedet for PC-spilling fortsetter å vokse. (Ill.: Martin Kynningsrud Størbu)

2016 var et rekordår for spill-PC-markedet

Spill: Passerte for første gang 30 milliarder dollar.

Tall fra analyseselskapet Jon Peddie Research (JPR) viser at markedet for PC-spilling er bedre enn noen gang tidligere. Dette på tross av at det totale PC-markedet er på vei nedover.

Rekordår
Ifølge JPR passerte spill-PC-markedet for første gang milepælen på 30 milliarder dollar, drøyt 250 milliarder kroner med dagens kurs. Summen inkluderer salg av forhåndskonfigurerte spill-PC-er, selbygde, oppgraderinger og tilbehør. Sistnevnte inkluderer blant annet mus, tastatur og spillhodesett.

JPR mener at spillene er hovedårsaken til at markedet for PC-spilling er sterkere enn noen gang tidligere. De forventer at markedet vil øke ytterligere frem mot 2019.

Størst andel i toppsjiktet
Analyseselskapets tall viser at den største delen av markedet befinner seg i toppsjiktet, eller «High-End». Dette gjelder entusiastene som bruker mye penger på maskinvare i de høyere prisklassene. Midtsjiktet, eller «Mid-Range» står for 35 prosent og innstegsgruppen «Entry-Level» har 22 prosent av spill-PC-markedet, ifølge JPR.

Tidligere ble disse gruppene omtalt som «Mainstream», «Performance» og «Enthusiast» av analyseselskapet.

Slik er fordelingen i markdet, ifølge JPR.
Slik er fordelingen i markdet, ifølge JPR. (Ill.: Jon Peddie Research)

«Vi vet at spillere med lavere budsjett er like lidenskapelige for spilling som dem med mer ressurser og de er entusiaster i ordets rette betydning, så vi ønsket å endre ordleggingen», skriver Jon Peddie, sjef for JPR, i en pressemelding.

«NVIDIA og AMD ignorerer ikke disse kundene og tilbyr for eksempel et kraftig GTX 1050 til 120 dollar», legger han til.

Kjøpte eller bygget du en dedikert spill-PC i fjor?

 

Kilde:
Jon Peddie Research

Stikkord: pc, Spill