Tall fra analyseselskapet Jon Peddie Research (JPR) viser at markedet for PC-spilling er bedre enn noen gang tidligere. Dette på tross av at det totale PC-markedet er på vei nedover.
Rekordår
Ifølge JPR passerte spill-PC-markedet for første gang milepælen på 30 milliarder dollar, drøyt 250 milliarder kroner med dagens kurs. Summen inkluderer salg av forhåndskonfigurerte spill-PC-er, selbygde, oppgraderinger og tilbehør. Sistnevnte inkluderer blant annet mus, tastatur og spillhodesett.
JPR mener at spillene er hovedårsaken til at markedet for PC-spilling er sterkere enn noen gang tidligere. De forventer at markedet vil øke ytterligere frem mot 2019.
Størst andel i toppsjiktet
Analyseselskapets tall viser at den største delen av markedet befinner seg i toppsjiktet, eller «High-End». Dette gjelder entusiastene som bruker mye penger på maskinvare i de høyere prisklassene. Midtsjiktet, eller «Mid-Range» står for 35 prosent og innstegsgruppen «Entry-Level» har 22 prosent av spill-PC-markedet, ifølge JPR.
Annonse
Tidligere ble disse gruppene omtalt som «Mainstream», «Performance» og «Enthusiast» av analyseselskapet.
«Vi vet at spillere med lavere budsjett er like lidenskapelige for spilling som dem med mer ressurser og de er entusiaster i ordets rette betydning, så vi ønsket å endre ordleggingen», skriver Jon Peddie, sjef for JPR, i en pressemelding.
«NVIDIA og AMD ignorerer ikke disse kundene og tilbyr for eksempel et kraftig GTX 1050 til 120 dollar», legger han til.
Kjøpte eller bygget du en dedikert spill-PC i fjor?
Kilde:
Jon Peddie Research
Annonse