Hopp til navigasjon Hopp til innhold
Autopilot kan ikke lastes for dødsulykken, er konklusjonen til veimyndighetene i USA. (Ill.: Tesla)

Amerikanske veimyndigheter: Tesla Autopilot kan ikke lastes for fjorårets dødskrasj

Og statistikk viser at bilene krasjer sjeldnere etter Autopilot-oppdatering.

I forbindelse med National Highway Traffic Safety Administrations (NHTSA) fremlegging av resultatene etter etterforskningen av den tragiske bilulykken i fjor, har det dukket opp litt statistikk om bilprodusentens Autopilot-funksjon.

Autopilot frifinnet
Undersøkelsen til NHTSA kommer etter at Florida-mannen Joshua Brown omkom etter at hans Model S med Autopilot aktivert kjørte inn i en trailer.

Konklusjonen til etaten er at Autopilot-systemet ikke hadde skyld i den tragiske ulykken.

«Etaten for bilsikkerhet fant ingen beviser for feil som ville ha ført til en sikkerhetstilbakekalling av bilene», forteller en kilde til Reuters.

Politiet i Flordia har lagt ut dette bildet som viser hendelsesforløpet.
Politiet i Florida har lagt ut dette bildet som viser hendelsesforløpet.

Kraftig reduksjon i antall kollisjoner
Ifølge NHTSAs tall er krasjfrekvensen til Tesla-bilene blitt redusert med hele 40 prosent i USA etter Autosteering-funksjonen ble introdusert i Autopilot.

Autosteering er en viktig funksjon som gjør at systemet i enkelte tilfeller styrer selv.

Tallene viser 1,3 kollisjoner per én million kjørte miles, 1,6 millioner kilometer, før Autosteering. Etter at funksjonen var på plass, har tallet falt til 0,8 kollisjoner.

 

 

Kilde:
Electrek

Stikkord: autopilot, Bil, tesla