Google gikk for en Apple-tilnærming da de utviklet Pixel.
Google gikk for en Apple-tilnærming da de utviklet Pixel.

Annonse


Google: Vi ønsker å tiltrekke oss iPhone-brukere med Pixel

Google første, skikkelige smarttelefon har fått svært god tilbakemeldinger fra kritikerne – også av oss.

Apple-kontroll
Med mer kontroll over både maskinvare og programvare, ser det ut til at Google har hatt en «Apple-tilnærming» til Pixel. Det er også noe vi skriver om i vår anmeldelse av Google Pixel. Under et intervju med TWiT-showet «All About Android» innrømmer Android-sjef Hiroshi Lockheimer at et av målene var å tiltrekke seg iPhone-brukerne.

Han avslørte blant annet at Pixel-avdelingen har jobbet hardt med å markedsføre og designe mobilene mot iPhone-eierne. Det ultimate målet er å utvide Android ytterligere.

– Jeg jobber med alle partnere, inkludert den interne maskinvareavdelingen og Samsung med flere. Når det gjelder spesifikt Pixel, tror jeg de prøver å kapre nye smarttelefonbrukere og kanskje dem som er på andre plattformer. Det er alltid gøy å utvide «Android-paien» […] Jeg tror du har sett mange ting som Pixel-gruppen har gjort for å levere den meldingen til iPhone-brukere, og å fremheve noen av de bra tingene med Android, fortalte han under showet.

Annonse


Les også: – Derfor droppet vi Pixel.

Ingen problemer med partnerne
Det har også vært snakk om hvordan de andre Android-produsentene kom til å motta nyheten om at Google blir en direkte konkurrent med dem og hvordan det vil påvirke forholdet deres. Ifølge Lockheimer har det aldri vært noen grunn til bekymring.

– Google har jobbet med maskinvare en god stund nå. Så fra det perspektivet tror jeg ikke partnerne våre var overrasket. Faktisk så lot jeg dem vite det før det kom. Hvert år spør de om Nexus, så i år fortalte dem at den kom til å hete noen annet. De er blitt vant med det. I tillegg har Pixel-enheten en premium pris og Android – som du vet – går fra høyt til lavt, så det er rom for at partnere fokuserer mot et ulikt publikum, sa han på det emnet.

 

Kilde:
9to5Google

Annonse