Hopp til navigasjon Hopp til innhold
Apples nyeste julereklame er litt rar, men effektiv? (Ill.: Apple/YouTube)

Skjuler Apple dette fordi de ikke ønsker å innrømme at de sliter med å selge like effektivt?

Hva synes du om den nye?

Apple putter nå reklameutgiftene sine inn i en større utgiftsbås – det får bransjen til å spekulere i hva som er årsaken.

Var reklamemesterne en gang i tiden
Selskapet er kjente for å bruke langt færre reklamemidler enn andre selskaper i bransjen, men har samtidig fått svært mye ut av dem – det kan dog ikke sies om en rekke av reklamene de siste årene som rett og slett har vært dårligere.

Har Apple nå mistet reklamemagien sin etter Jobs sin bortgang og i stedet er nødt til å reklamere mer som konkurrentene? Altså med mindre effektive reklamer, men flere av dem?

Hva synes du om Apples nye julereklame? Artikkelen fortsetter under klippet.

Ikke like gode på reklame – dårligere produkter?
Apples reklameutgifter økte med utrolige 50 prosent i fjor og nådde derfor rekordtallet 1,8 milliarder kroner.

Selv om rapporten fra Apple visstnok hinter til at utgiftene i denne posten er lavere i år, hevder Wells Fargo at dette kanskje ikke forteller hele historien og at i de faktisk ønsker å skjule at de må jobbe hardere for å selge produktene og merkevaren sin og må streve mer for å holde inntektene høye – ikke at Apple er nærme døden.

Selv synes undertegnende at Microsoft har fått det bedre til, ikke minst takket være reklamen for Surface Studio jeg skrøt opp i skyene.

 

Kilde:
Business Insider

Stikkord: Apple, reklame