MovieMask er briller myntet på video-titting. Fra venstre: Harald Manheim (teknologisjef), Ada Lea (markedsføringsansvarlig), Eirik Wahlstrøm (daglig leder).
MovieMask er briller myntet på video-titting. Fra venstre: Harald Manheim (teknologisjef), Ada Lea (markedsføringsansvarlig), Eirik Wahlstrøm (daglig leder).

Annonse


Slik er det å være grunder i New York med eget filmheadset

New York (ITavisen:) Her er mine 10 inntrykk fra Innovasjon Norge sitt «Entrepreneurial Marketing in New York»-program.

Hva går programmet ut på?
To ganger i året arrangerer Innovasjon Norge et to ukers markedsførings program for oppstartsbedrifter i New York.

Programmet har som mål å utvikle deltakernes kompetanse innen markedsføring, merkevarebygging og salg.

Vi var så heldige og bli en av seks bedrifter som fikk delta, men først en liten introduksjon til MovieMask VR-briller for film:

Annonse


https://youtube.com/watch?v=zyKxFsVIfrA

Men er det egentlig verdt det?
Før vi dro var det endel som utrykte skepsis til at vi skulle sette av tid til å delta på et slikt program. De mente at «slike program» spiser mer tid enn de gjør bedriften godt, men vi dro likevel, både daglig leder, teknologisjef og markedsføringsansvarlig.

Vi booket en billig Airbnb i utkanten av Brooklyn og benyttet flyturen over til brukertesting (les: så Westworld på hver vår MovieMask).

Dette lærte vi
1. Man skal ikke kimse av strategi

Før vi dro var det mye som foregikk i startupen. Vi skulle lansere i Norge om bare noen få uker, en viktig milepæl for MovieMask, og det var mange branner å slukke i både Kina, India og Trondheim. Burde vi virkelig prioritere to uker til langsiktig strategi i New York?

Det er ofte lett å kimse av strategi, spesielt for teknologer. Det er et fagfelt som ikke har rot i fysikk og kjemi – det har ingen fasit. Heldigvis dro vi og vi sitter igjen med så mye!

Vi har et mye klarere og mer bevisst syn på de kommende månedene; vi vet hva som er målet og hva som skal til for å nå det. Dette gjør at vi kan markedsføre mer målrettet, ta bedre avgjørelser og vi vet hvor vi bør fokusere kreftene våre.

2. The big WHY – hvorfor gjør bedrifter det de gjør?

Gjennomgående for hele oppholdet og for alle foredragsholderne var «the big why» – hensikten eller årsaken til hvorfor vi startet bedriften i utgangspunktet.

En oppstartsbedrift må vite hva som er den underliggende meningen bak selskapet for at den skal lykkes.

«The big why» skal ligge til grunn for avgjørelser, ansettelser og markedsføring. Mange bedrifter kommuniserer først hva de lager, deretter hvordan de gjør deg og til slutt hvorfor. The big why handler om å snu på dette.

Kommuniser alltid først hvorfor vi gjør det det vi gjør, deretter hvordan vi gjør det, og til slutt hva vi gjør. (Her kan vi anbefale Simon Sinek’s TED Talk «How great leaders inspire action»).

3. Modeller, modeller, modeller

Mange oppstartsbedrifter har ofte et svært begrenset markedsføringsbudsjett, og baserer derfor mye av markedsføringen på Facebook «boosting» og annonser. Masse småbeløp som til slutt summerer seg opp til betydelige summer. Ryan Adamiak, grunnlegger av Up & Coming Media, forklarte oss viktigheten av modellering. Han mener at det aller viktigste verktøyet i digital markedsføring er matematikken.

Hver gang man kjører en Facebook kampanje, må man først og fremst ha et klart mål for kampanjen. Det kan være å få flere nedlastninger av en app, salg, likerklikk, øke nettstedstrafikk, skape merkevareoppmerksomhet, og mer. Etter kampanjen må man se på brukt beløp og hvilke resultater kampanjen ga. Slik kan man regne ut «cost per aquisition» (CPA).

Hva betalte vi egentlig for ett likerklikk, én nedlastning eller ett salg? Hvis man regner ut CPA for alle kampanjer, ser man raskt hva som faktisk fungerer og hvor man sløser.

Hvilket bringer meg videre til neste punkt.

4. Test, test, test

For å kunne drive en vellykket forretning er testing viktig i nesten alle ledd. A/B testing er en prosess der man har to ulike versjoner som testes på ulike brukergrupper, får tilbakemelding og velger den de liker best. Så gjentas prosessen. Dette kan være to ulike prototyper av et fysisk produkt, to versjoner av en applikasjon, to ulike landingsider på en nettside eller to ulike utsjekkingstuneller i en nettbutikk.

I markedsføring bør man teste hvilket publikum og hvilket budskap som gir best resultater og lavest CPA.

Bruker man Facebook markedsføring er mulighetene her enorme. Man kan rette like budskap til ulike publikum, eller man kan rette ulike budskap til ett publikum for å se hva man bør gjøre nest gang.

5. Erfarne mentorer er gull verdt

I løpet av de to ukene har vi møtt utrolig mange dyktige mennesker. De har holdt foredrag om alt fra branding, strategi, PR, B2B salg og digital markedsføring.

Selv om foredragene var lærerike, var det aller mest verdifulle at vi fikk one-on-one møter med hver av foredragsholderne. I løpet av de timene fikk vi konkrete råd spesifikt rettet mot MovieMask. Det var ufattelig effektivt.

6. Man kan lære mye av hverandre

Det var fem veldig ulike oppstartsbedrifter som deltok på programmet og vi jobbet tett sammen hele oppholdet. Selv om vi lærte mye av foredragsholderne, så tror jeg vi lærte vel så mye av hverandre. Nettopp det at vi var ulik i alder, bakgrunn og kompetanse gjorde at alle lærte noe nytt!

7. Man møter mange kule, gode mennesker!

Utenriksminister Børge Brende får demonstrert MovieMask hos generalkonsulen.
Utenriksminister Børge Brende får demonstrert MovieMask hos generalkonsulen. (Ill.: MovieMask)

8. Ikke dra til New York uten roll-ups.

Selv hadde vi med to stykker som vi satt opp der vi jobbet. Litt skamløs markedsføring skader aldri.

Vår stand i New York.
Vår stand i New York med rollups. Uten disse hadde nok ikke like mange fått med seg produktet. (Ill.: MovieMask)

9. Folk på Times Square digger MovieMask!

«WOW», «Oh my god», «This is amazing!!». Selv om vi vet at amerikanere bruker større ord en nordmenn, var dette en fin selvtilittsboost for MovieMask.

9. «Byen som aldri sover», du liksom.

Overraskende nok er ikke New York så lagt til rette for startups som vi trodde. Kafeene stenger tidlig og åpner sent. Coworking spacene er ikke døgnåpne – og har søndagsstengt (!!). Dette er ikke DIGS, Mesh eller StartupLab standard. I New York skal man visst feste og ikke sitte på Macene sine 24/7.

10. Ikke tro du får en effektiv søndag når det er Halloweenfest på lørdag.

Kanskje det er en grunn til at kafeene åpner 11 på en søndag.

Og helt til slutt: Creds og applaus til Innovasjon Norge New York!

Annonse