Hopp til navigasjon Hopp til innhold
Google vi gjerne spore enda mer av nettaktiviteten din. Her er hvordan du sikrer deg. (Ill.: Trond Bie)

Google vil gi annonser tilgang til personlig informasjon i kontoene dine

Bruker du Gmail? Her er hvordan du sikrer deg.

Å beskytte privatlivet var Googles «førsteprioritet» da de kjøpte opp DoubleClick-nettverket for nesten ti år siden. Siden da har mye endret seg.

Sporing og fullt navn
Denne sommeren endret Google den siste linjen i sin «privacy policy» ved å fjerne ordbruken som sier at de ikke vil kombinere DoubleClicks cookie-informasjon med personlig idenfiserbar informasjon fra for eksempel Gmail.

Nå heter det at Google «avhengig av kontoinnstillingene dine» kan knytte den personlige informasjonen din med «aktiviteter på andre nettsider og apper,» for å «forbedre tjenester og reklamer levert av Google.»

Ikke lenger anonymt
Dette vil i praksis si at DoubleClick-annonsene som følger folk rundt på nettet nå også kan bli tilpasset basert på navnet ditt og annen informasjon som Google har på deg.

Dette er en stor endring, fordi det før var slik at nettsporingen av folk gjennom reklame tidligere var rimelig anonymt – DoubleClick kunne bruke surfevanene dine, men ikke personlig informasjon, for å vise reklamer for for eksempel nettbutikker du nylig har besøkt.

Nå kan Google spore deg basert på navn og annen informasjon, som for eksempel info fra Gmail og annet.

Bare nye kontoer
Det er imidlertid bare nye Google-kontoer som får denne nye «funksjonen» automatisk.

Andre brukere må velge seg inn ved å klikke på Aktivitetslagring og klikke på «Inkluder Chrome-nettlesingsloggen og aktivitet fra nettsteder og apper som bruker Google-tjenester.»

Hvis denne er slått på, kan du bli sporet med alt som Google har på deg.

Google sier imidlertid at de ikke bruker Gmail-nøkkelord for å levere annonser «for tiden.»

Kilde
Pro Publica

Stikkord: doubleklick, Google