Vi har tidligere forklart hvordan Apple utnytter patent-systemet for å villede konkurrentene.
Oppdatert, 18:00:
Det er varemerker, og ikke patenter, denne artikkelen tar for seg. Vi beklager feilen.
Apple gjør det ikke overaskende hyppig
Problemet med samme system er at alle får innsyn i nye varemerker, men det er en ting mange selskap som Apple gjør, men som sistnevnte gjør mest av dem alle (343 ganger, for å være eksakt – inkludert produkter som Siri, MacOS og Apple Watch):
Annonse
å ta i bruk et lovverk under «US Trademark Act» som gjør det mulig å skjule en ny merkevare i seks måneder.
Smart, men dyrt – derfor gjør bare stor-selskap det
Det er en morsom liten vri Apple har valgt, for de fleste land har merkevare-systemene sine på nett, men ikke Jamaica! Så om noen ønsker å grave i Apples kommende hemmeligheter må de fly til Kingston, møte opp og fysisk søke.
Amerikansk varemerkelov gir Apple lov å dokumentere varmerke i Jamaica, for deretter å søke i USA etter seks måneder, samtidig som Apple selvsagt bruker skallselskap (Wikipedia) for å gjøre detektivjobben enda litt vanskeligere.
Disse gjemmer mest:
- Apple (343 ganger)
- Google (93 ganger)
- Microsoft (80 ganger)
- Amazon (42 ganger)
- Intel (30 ganger)
- IBM (3 ganger)
Kilde:
Quartz
Annonse