Hopp til navigasjon Hopp til innhold
Tesla virker ikke videre begeistret over førere som ignorerer bilens advarsler. (Ill.: Tesla)

– Tesla gjør endringer etter Autopilot-ulykker

Stiller strengere krav til sjåføren.

I løpet av sommeren har det dukket opp flere tilfeller der Teslas halvautonome Autopilot-funksjon har fått skylden for ulykkene.

Sjåfører ignorerer advarsler
Nå ønsker Tesla å gjøre endringer med Autopilot, skal vi tro rapporter fra Electrek. Frem til nå fungerer Autopilot slik at den kontinuerlig sender ut advarsler til føreren at den må «holde i rattet». Føreren er så nødt til å holde i rattet for at varslet skal stanse.

Hvis man ignorer advarslene for lenge vil Autopilot koble ut og føreren blir møtt med visuelle og lydvarsler. Deretter sakker bilen på farten og sjåføren blir igjen varslet om å ta over rattet.

Ble koblet fra
Dessverre ser det ut til at alle ikke følger systemets varsler og velger i stedet å ignorere dem. Ved Tesla Model X-ulykken i Montana forrige måned skal føreren ha ignorert flere varsler i forkant av ulykken.

Ifølge Tesla skal en Model X som var involvert i en annen ulykke i juli, ha koblet fra Autopilot-system elleve sekunder før ulykken.

Gjør endringer
Med den kommende programvareoppdateringen v8.0 vil Tesla være strengere mot sjåførene. Electrek har vært i kontakt med personer som har kjennskap til Autopilot og de forteller at ikke bare vil systemet koble fra hvis føreren fortsetter å ignorere advarslene, føreren vil heller ikke få mulighet til å aktivere Autopilot igjen.

Før å kunne aktivere Autopilot igjen, må føreren stanse bilen og sette denne i «Park». Ifølge Electrek skal dette kun gjelde «Autosteer»-funksjonen og ikke Traffic Aware Cruise Control. Målet til Tesla skal være å oppmuntre sjåførene til å respondere til advarslene i stedet for å ignorere dem.

 

Kilde:
Electrek

Stikkord: Bil, samferdsel, tesla