Hopp til navigasjon Hopp til innhold
YouTube jobber med flere sosiale funksjoner. (Ill.: YouTube)

Slik skal YouTube slå tilbake mot Facebook

«Backstage» skal gi videoplattformen flere sosiale funksjoner.

YouTube har i lang tid vært stedet å gå hvis man ønsker å se brukerskapt video på nett, men den Google-eide tjenesten har slitt i konkurransen med direktestrømmere som Facebook Live og Periscope.

YouTube skal bli mer sosialt
Ifølge Venture Beat ønsker YouTube nå å få på plass flere sosiale funksjoner på videosiden for å konkurrere med blant annet Facebook.

Prosjektet går under kodenavnet «Backstage» og gjør det mulig for brukerne å dele bilder, legge ut korte innlegg, dele lenker, avstemninger og videoer med abonnentene sine.

Kan bli lansert i år
«Backstage» vil dra likheter med Facebooks tidslinje sortert etter nyeste til eldste innlegg og vil ha en egen fane på kanalsiden til innholdsleverandørene.

Tjenesten vil etter rapportene lanseres mot slutten av året, og «innflytelsesrike kanaler får tilgang først».

Google tester også ut en chattefunksjon på YouTube som de håper vil føre til mer deling av videoer og øker det sosiale aspektet til siden.

På tross av konkurransen, er YouTube fortsatt den desidert største videoen på nett. Faceboook annonserte nylig at det blir sett 100 millioner timer på det sosiale nettverket hver eneste dag. Business Insider skriver at tallet for YouTube er på 500 millioner timer.

 

Kilde:
Venture Beat,
Business Insider

Stikkord: video, youtube