Apple har blitt en storaktør i bedriftsmarkedet.
Apple har blitt en storaktør i bedriftsmarkedet.

Annonse


Slik har Apple blitt en storaktør i bedriftsmarkedet

Apple har med et stort fokus på vanlige forbrukere vokst til å bli et av de største og mest verdifulle selskapene i verden.

I stillhet
Men det man kanskje ikke tenker over så godt, er at de også har blitt en stor aktør i bedriftsmarkedet.

The New York Times publiserte en sak denne uken som viser hvordan Apple har i«stillhet» blitt en storleverandør til andre bedrifter.

Nedgang blant forbrukerne
«Apple er med sine enheter sterkere i bedriftsmarkedet enn med blant sine vanlige forbrukere», uttaler Frank Gillett, analytiker i Forrester, til avisen og ifølge analyseselskapet blir nå halvparten av iPad-toppmodellene solgt til bedriftsmarkedet.

Annonse


Apple har de to seneste kvartalene opplevd nedgang for iPhone, Mac og iPad, men bedriftsmarkedet skal være et lyspunkt, ifølge Gillett.

Øker i bedriftsmarkedet
I fjor omsatte Apple for 25 milliarder dollar, 206 milliarder kroner med dagens kurs, ved å selge utstyr og tjenester til selskaper og andre storkunder. Det var en økning på 40 prosent sammenlignet med året før.

En av årsakene er at Cupertino-giganten har overbevist flyselskaper som British Airways at iPad og det digitale er fremtiden. Flyselskapet har utviklet 40 egne apper til iPad og har gitt ut 17 000 iPad-er til sine ansatte.

Les også: – Mac-eiere krever mindre støtte.

Viktige avtaler
The New York Times nevner også den nylig inngåtte avtalen med det tyske selskapet SAP, som utvikler og leverer forretningssystemer til bedrifter og foretak.

I tillegg til den toårige avtalen med IBM. Selskapet har så langt utviklet over 100 bedriftsfokuserte apper for iOS og disse er solgt til over 2000 selskaper.

Til og med konkurrenten Microsoft har kastet seg på og har sluppet flere bedriftsapper – ikke minst Office-pakken – til iPad.

 

Kilde:
The New York Times

Annonse