Hopp til navigasjon Hopp til innhold
Snart inntar annonsørene Pokémon Go. (Ill.: The Pokémon Company)

Snart inntar annonsørene Pokémon Go

Spill: Slik skal utviklerne tjene penger på mobilfarsotten.

Superpopulære Pokémon Go kommer snart med «sponsede steder».

Driver spillerne mot butikker
Spillet baserer seg på «PokéStop» og «gym». Dette er steder i den virkelige verdenen som brukerne må besøke for å spille spillet. Snart vil disse bli tilgjengelig for annonsører.

Det innebærer at selskaper betaler Niantic (utvikleren) for at dem skal bli en plassering i det virtuelle spillet.

«Et annet komponent i vår businessmodell i Niantic, er konseptet med sponsede steder hvor selskaper kan betale oss for å være steder på det virtuelle spillbrettet», forteller Niantic-sjef John Hanke til Fiancial Times.

Gjort det før
Utviklerne benyttet liknende modell i deres tidligere utvidede virkelighetsspill «Ingress». Da hadde de avtaler med blant annet kafékjeden Jamba Juice og bilutleieselskapet Zipcar.

For øyeblikket har det ikke blitt annonsert spesifikke samarbeid for Pokémon Go, men det har blitt funnet referanser til hamburgerkjeden McDonald’s i spillkoden.

Venter du på at Pokémon Go skal bli lansert i Norge? Slik blir du varslet på sekundet. Ønsker du ikke å vente på offisiell lansering, kan du lese om hvordan du laster ned spillet til iOS og Android allerede nå.

 

Kilder:
Financial Times,
9to5Mac

Stikkord: Pokémon, Spill