Vulkan-plattformen er et must for alle som spiller Doom, spesielt de av dere med AMD-kort. Nå venter vi bare på utbredt spill-støtte og bedre Nvidia-støtte.
Vulkan-plattformen er et must for alle som spiller Doom, spesielt de av dere med AMD-kort. Nå venter vi bare på utbredt spill-støtte og bedre Nvidia-støtte.

Annonse


AMD-skjermkort 39 prosent kjappere med ny programvare

Dette bør du vite om Vulkan før du leser videre.

Det er bare å glede seg til bred spillstøtte
Lest ferdig saken? Fint, la oss se på hvor imponerende Vulkan er, spesielt på AMD-kort. Vulkan er en ny grafikkplattform som har som mål å utfordre OpenGL.

Vulkan lar spill-utviklerne komme mye tettere grafikk-kort-maskinvaren, og på den måten tyne ut mange flere bilder i sekundet, spesielt på AMD-kort som allerede har drivere og kort som støtter «asynchronous compute».

Oppgrader driverne dine og bruk Vulkan i stedet for OpenGL
«Asynchronous compute» er en funksjon som gir enda bedre ytelse på toppen av id Tech 6 sine Vulkan-funksjoner.

Annonse


Doom er nemlig det første storspillet med Vulkan-støtte.

Doom-utviklerne id Software jobber nå med Nvidia for å legge til støtte for funksjonen på Nvidia-kort. Dette vil gi enda bedre ytelse.

Utrolige forbedringer
Så hvor mye bedre ytelse er det vi snakker om her?

Det er definitivt ikke snakk om 1 til 2 prosent – på Nvidia-kortet GTX 980 ti er ytelsen opp 5,2 prosent, GTX 1070 6,8 prosent og toppkortet GTX 1080 11,2 prosent med Vulkan aktiver til fordel for OpenGL.

Trodde du 11 prosent var mye må du dog tro igjen, for AMDs toppkort R9 Fury X ser en ytelsesøkning på intet mindre enn 39,5 prosent, mens RX 480 får 28,7 prosent flere bilder i sekundet å kose brukeren sin med.

Banker GTX 1070 takket være Vulkan
Det er uhørt i grafikkbransjen å få så mye bedre ytelse kun med en ny grafikkplattform. Utrolig imponerende.

R9 Fury X banker nå GTX 1070 og 980 Ti bare ved å bruke Vulkan. Som sagt: nesten ikke til å tro.

Dette sier brukerne
Denne testeren fikk svært mye bedre ytelse med GTX 970 og Vulkan i stedet for OpenGL: fra 60 til 95 FPS.

Fra under 60 til 90 FPS
En annen Eurogamer-leser kommenterer (med Intel Core i5 4440 og AMD R9 290 (4GB):

«Tidligere var jeg en av de uheldige få som ikke kunne spillet grunnet driver-problemer som fikk maskinen til å fryse.

Jeg måtte nedgradere driverne i tre måneder for å kunne spillet noe som helst, og når spilte fikk jeg under 60 bilder i sekundet med høyt detaljnivå og 1440p-oppløsning.

Nå kjører spillet på 80 til 90 bilder i sekundet, hele tiden, selv når det skjer veldig mye på skjermen. Jeg kan til og med ha v-sync aktivert

 

Kilde:
Eurogamer

Annonse