Silicon Valley (ITavisen:) Apple har åpnet en ny butikk i San Francisco. En internasjonal kjede åpner en ny butikk, hva så?
Joda, men ingen andre selskap i segmentet tar butikkdesign like seriøst som Apple og gifter butikkdesign med produktdesign. Og selvsagt må de være tilstede storveis i byen som kun er et par timer unna selskapets hovedkvarter i Cupertino.
Nesten ett stort rom
Vi var ikke de eneste som tok turen innom for kun bare ta bilder: det første vi ser er turister og andre interesserte knipse bilder av stilrene overflater, skarpe linjer og masse, masse glass og treverk.
Når man kommer inn i butikken er det første som møter en de klassiske og enkle bordene av tre i Ikea-stil (sorry, Apple) som faktisk ikke er endret siden Steve Jobs avduket Apple Store-konseptet på nittitallet.
Annonse
Det er ingen rom eller avlukker, kun et stort og åpent, og bemerkelsesverdig stille rom for å være så stort. Godt gjennomført.
De klassiske glasstrinnene er på plass (og som vanlig med en sprekk allerede – vi har sett det før. Jobs snur seg i grava).
Artikkelen fortsetter under bildenee. Trykk på dem for maksimal kvalitet.
Tilbehør-avdelingen
Plan nummer to har plass til de vi tror de bruker Genius-klassene til. Baksiden har hyller med produkter som Beats-lydutstyr, en god del store grønne planter, og dører ut til en liten park for avslappning (se bilder under).
Perfekt for å tukle med eventuelle kjøp (vi vurderte en iPad Pro 9,7, men endte igjen med samme konklusjon som i denne artikkelen: iPad Air 2 er mer enn god nok, da klarer vi ikke forsvare å betale over 8000 kroner inkludert lokale skatter for 128GB WiFi-modellen med Apple-tastatur).
Tjener mer per kvadratmeter enn alle andre
Ingen gjør dette i nærheten like bra som Apple (de tjener mer per butikk-meter enn noen andre, inkludert andre bransjer).
Microsoft har en helt OK butikk i et kjøpesenter ikke så langt unna. Noen turistmagnet er det dog ikke.
Apple har ikke gjort noen design- eller stilendringer i denne butikken. Om vi skal konkludere med noe grunnet dette faktum, er vel at produktedesignet heller ikke kommer til å endres drastisk de neste årene.
Annonse