Hopp til navigasjon Hopp til innhold
Microsoft gjør implementeringen av standard fler-GPU-støtte enklere. (Ill.: Square Enix)

Snart blir det enklere å bruke flere grafikkort samtidig

Spill: Microsoft jobber med DirectX 12-oppdatering.

En av de virkelig spennende mulighetene med DirectX 12 er at man kan koble sammen flere grafikkort med forskjellig ytelse og fra ulike produsenter.

Fler-GPU-støtte
Frem til nå har ikke denne muligheten blitt godt nok utnyttet. Først og fremst fordi det er opp til utviklerne selv å implementere denne støtte for at det skal fungere. Nå gjør Microsoft noe med saken.

Funksjonen som gjør det mulig å koble flere DirectX 12-grafikkort sammen heter «Explicit Multi Adaptor» (EMA), og selv om det er et enkelt og lite verktøy, er det tungvint å implementere løsningen.

Dypdykk: DirectX 12 – derfor blir spill-maskinen din mye fetere i år.

Enklere implementering
Microsoft uttaler nå at de kutter ut noe av det mest komplekse med flergrafikkortsystemer og gjør det mulig for utviklerne å utnytte fordelene med flere GPU-er med minimalt med programmering.

Dette gjelder i hovedsak standard fler-GPU-støtte og hvis man ønsker maksimal ytelse, er utviklerne fortsatt nødt til å implementere EMA.

Selskapet uttaler at de jobber med den siste finishen på verktøyet og at det snart vil bli tilgjengelig til allmenheten.

 

Kilder:
GitHub,
Neowin

Stikkord: directx12, Spill