Etter å ha opplevd suksess med både lesebrett og nettbrett, lanserte Amazon en smarttelefon på sommeren i 2014.
Større fiaskoer
Fire Phone, som var navnet på mobilen, ble alt annet enn en suksess og salgstallet for den første måneden var på beskjedne 35 000 modeller. På høsten i fjor trakk selskapet seg ut av smarttelefonmarkedet.
På tross av at mobilsatsningen som kostet flere hundre millioner dollar, mener selskapets toppsjef, Jeff Bezos, at Fire Phone-floppen er minimal sammenlignet med andre ting de jobber med.
– Hvis du tror at det var en stor fiasko. Vi jobber med mye større fiaskoer akkurat nå. Jeg spøker ikke. Og flere av dem vil få Fire Phone til å se ut som en liten ting, forteller han til The Washington Post.
Annonse
Mener det er nødvendig å feile
Som mange andre suksessfulle entreprenører, liker Bezos å eksperimentere med ulike prosjekter og produkter. Og han er forberedt på å feile.
Bezos forteller til The Washington Post at de i bransjen er nødt til å gjøre store feil som blir lagt merke til og at «størrelsen på feilene trenger å vokse i samme tempo som selskapet. Og hvis de ikke gjør det, kommer de ikke til å innovere på en skala som faktisk er betydelig».
Det skal bli interessant å følge de nye og uannonserte prosjektene til Amazon. For øyeblikket jobber de med en direkte konkurrent til YouTube, de har nylig sluppet en ny Kindle-modell og har tatt opp kampen med Netflix i strømmemarkedet.
Kilder:
The Washington Post,
Neowin
Annonse