Hopp til navigasjon Hopp til innhold
Charlie Cox som Daredevil. (Ill.: Netflix/Marvel)

Dette får deg til å «klikke» på Netflix

Strømmetjenesten eksperimenterer med bilder.

Hva er det som gjør bilder spennende og hva får brukerne til å klippe på dem? Dette er noe av det verdens største videostrømmetjenesten, Netflix, har forsket på.

Bildeeksperiment
Dette er også essensielt for Netflix for å brukerne til å se mer innhold og fortsette å abonnere på tjenesten. Under et intervju med Fast Company forteller Netflix at et bilde er mer drivende enn en tekstbeskrivelse når det gjelder valg av serie. Hele 82 prosent av søketiden innebærer å se på bildene som beskriver serien.

«VI vet at om vi ikke fanger brukernes oppmerksomhet innen 90 sekunder, kommer han eller hun trolig til å miste interessen og gå videre til andre aktiviteter. Bilder er den mest effektive og overtalende måten å hjelpe dem å finne den perfekte tittelen så fort som mulig», uttaler Netflix’ globale sjef, Nick Nelson.

Antagonist fremfor protagonist
Netflix har gjort flere eksperimenter på bilder, også fra den samme serien. Det som gikk igjen for en serie var at jo høyere kvalitet det var på bilde, desto større sjanse for flere strømmetimer. Gruppebilder var derimot ikke like tiltalende. Brukerne føler at det er vanskeligere å fokusere på bilder med flere enn tre personer, kommer det frem i Netflix’ eksperiment.

Interessant nok blir brukerne mer tiltrukket av en kjent skurk fremfor en helt, og dette temaet går igjen fra barnefilmer til actionfilmer, ifølge Netflix. I tillegg får bilder som viser en person med kompliserte følelser brukerne til å stoppe opp. Sterke og tydelige følelser er bedre for å formidle underliggende detaljer, kommer det frem i eksperimentet til Netflix.

Det er også forskjeller basert på geografi. Tyskerne foretrekker mer kunstneriske bilder, mens amerikanerne heller mot bilder som tydelig avslører hva filmen eller serien handler om. Med unntak, selvsagt.

Velger du ofte film eller TV-serie basert på bildet på omslaget?

 

Kilder:
Fast Company,
Business Insider,
IDG

Stikkord: netflix