Hopp til navigasjon Hopp til innhold

Dypdykk: Dette må du vite om de kommende superskjermkortene alle venter på

Spill: Skal du oppgradere skjermkortet? Vent til Polaris og Pascal kommer i sommer!

Neste generasjon Radeon-kort, med kodenavn «Polaris», vil komme på markedet i løpet av sommeren og bruker en 14 mm prosess som gir dobbelt så mye ytelse per watt.

Les også: Dette må du vite om spill PC-ens viktigste innstillinger.

– Veldig stor ytelsesforbedring
– Dette er vårt mest revolusjonerende hopp i ytelse så langt, sier Raja Koduri, som er sjefsarkitekt i Radeon Technologies Group.

Vi har re-designet mange blokker i kjernene våre, laget en ny geometriprosessor, en helt ny fjerdegenerasjons Graphics Core Next med en veldig stor økning i ytelse. Vi har nye multimediakjerner, og en ny visningsmotor, sier han videre.

FinFET
FinFET

Tung VR-satsing
I forbindelse med opprykket til Polaris har AMD bestemt seg for VR som et stort satsingsområde, både for grafikkortene de kommer med selv, og for innholdsprodusentene.
Det er derfor de lanserte Radeon Pro Duo – et grafikkort spesiallaget for utviklere av VR-innhold, og de samlet bransjen i VR Council, som er en gruppe med forskjellige VR-utviklere.

I et intervju nylig med Ars Technica forklarer AMD at et av hovedformålene med Polaris er å øke markedet for VR-kapable grafikkort.

Mainstream grafikkort
Og det vil si «mainstream» grafikkort i Polaris-serien. AMD skal ikke til å konkurrere i toppsegmentet med de aller råeste grafikkortene på markedet, sier de, men vil i stedet forsøke å øke det totale markedet for VR-klare kort.

For å ha et VR-klart kort i dag snakker vi om ytelse rundt Nvidias 9700-kort eller AMDs 290/390-kort. Hvis kortene kommer i den samme prisklasse snakker vi om Polaris-kort til (rimelig dyre) ca 3500 kroner.

Multimedia
Multimedia

4K-støtte
VR-klart er imidlertid omtrent det samme som 4K-klart, ettersom kravene til maskinvaren er omtrent det samme. Derfor kan vi vente oss kraftige GPU-er som er klare for 4K-spilling i stor skala.

I følge AMD skal det være mulig å kode 4K-video med h.265 på 60 FPS, som skulle si noe om hvordan det blir å spille i 4K med de nye kortene.

I tillegg blir det støtte for HDMI 2.0a og Display port 1.3 (som også er krav fra forskjellige VR-produsenter).

4K er det neste logiske skrittet for grafikkort, som allerede spiller fint på 1080p, så det skal bli spennende å se hvordan Polaris takler høyere oppløsninger.

FinFET
FinFET

FinFET-prosessen
AMDs Polaris og nestegenerasjons prosessorer skal produseres ved Samsung sin 14 nanometers FinFET-prosess hos prosessormøllen Globalfoundries.

FinFET på 14 nanometer gir omtrent dobbelt så mange transistorer på samme område som dagens 28 nanometers prosess – eller det samme antallet transistorer på halvparten av plassen. Dette vil med andre ord gi dobbelt så høy ytelse på samme plassen.

FinFET skal også ha betraktelig høyere svitsjingshastighet, som skulle føre til tilsvarende høyere klokkehastigheter sammenliknet med GPU-er på 28 nanometer.

– Den største gevinsten noensinne
Men det er ytelse per watt som er den store vinningen i følge AMD, som hevder at ytelsesøkningen er den største i selskapets historie.

Selve FinFET-prosessen ble først tatt i bruk av Intel på 22-nanometersprosessen deres i 2011, og innebærer kort fortalt at selve transistor-gaten heves fra silisium-underlaget slik at man unngår elektriske lekkasjer, men det har også den fordelen av svitsjingen altså utføres kjappere, samtidig som 14 nanometersprosessen gjør sitt for å presse flere transistorer inn på et mindre område.

Her er AMDs skrytevideo om FinFET-prosessen:

Minibrikke

Oppdatert:

Siden FinFET-prosessen og fjorten nanometer gir dobbelt så høy ytelse per watt, ventes det at Polaris 11 vil være en bitte liten brikke for bærbare PC-er som skal gi konsoll-ytelse, i et forsøk på å ta tilbake markedsandeler fra Intel.

I tidlige demoer, som på CES i januar, og i videoen over, viste AMD frem en liten brikke som kjørte Star Wars Battlefront på 60 FPS og som brukte halvparten så mye strøm som GeForce GTX 950 – med lik ytelse.

Polaris 10 blir derimot en «skikkelig» GPU som gir dobbelt så mange transistorer på samme område, men det er som sagt ikke ventet noen Fury-kort med det første, så Pascal 1080 fra Nvidia får nok beholde ytelseskronen enn så lenge.

 

Kjerne
Kjerne

Ny kjerne
På innsiden av selve grafikkprosessoren er også det meste helt nytt, og AMD kaller dette fjerde generasjon av Graphics Core Next.

Designet er laget for DirectX 12 (Dypdykk: DirectX 12 – derfor blir spill-maskinen din mye fetere i år) og skal støtte så godt som alle teknologiene og rendringsteknikkene som kommer med Microsofts nyeste grafikk-API.

Fury og Fury X slet med å fylle opp alle steam-prosessorene, og hadde omtrent lik ytelse – så i neste omgang ventes det mer effektiv bruk av shadere, og en ny prefetcher, som også passer godt med DirectX 12 sine Asynchronous shaders.

HBM
HBM

DDR5 og HBM
Polaris vil bruke både GDDR5 og HBM (High Bandwidth Memory). Det er ventet at de billigere kortene vil komme med GDDR5, ettersom det er billigere og siden det er mindre krav til ytelse i dette segmentet – mens toppkortene får HBM, omtrent som i dag.

AMD oppfant HBM sammen med Hynix og var først ute med et produkt i Fury-kortene. HBM byr på en bussbredde på 1024-bit versus GDDR5 sin 32-bitsbuss. I tillegg sparer man plass på kretskortene siden HBM kan stables oppå hverandre, noe GDDR5 ikke kan.

Selv sier AMD at HBM ikke er passende for alle GPU-segmentene på grunn av kostnader, og at GDDR5 forblir et kostnadseffektivt alternativ. Så vi kan forvente oss begge deler; Et toppkort eller to med HBM, og ellers GDDR5 – Polaris støtter begge.

Konklusjon
AMD sikter med Polaris på breddemarkedet, ikke toppsjiktet, og på å gjøre så mange PCer som mulig klar for VR. Dette er også gode nyheter for 4K-spilling, ettersom spesifikasjonskravene er omtrent de samme.
Det er ikke lenge igjen til Computex 2016 i Taiwan, som avholdes i slutten av mai, der AMD skal lette enda mer på sløret om Polaris-arkitekturen.

Også Nvidia ventes å fortelle litt om Pascal her. Det virker imidlertid som om AMD ikke ønsker å konkurrere med Nvidia om toppsjiktet, og satser i stedet på bredden. Hvorvidt dette stemmer eller ikke må vi vente å se på til Computex først og så «til sommeren» når kortene ventes på markedet.

Èn ting er klart; selv om det ikke har kommet noen «killer app» enda for VR-sett, vil de fleste skjermkortene på markedet etter sommeren støtte dette.

Det kan med andre ord være lurt å vente litt med den store oppgraderingen, og ikke gjøre som redaktøren og kjøpe skjermkort til 8000 kroner.

Stikkord: dypdykk, grafikk, Spill