LeEco-toppteamet med grunder Jia Yueting i midten
LeEco-toppteamet med grunder Jia Yueting i midten

Annonse


– Apples design er foreldet og de er ekstremt trege på å innovere

«Disse kommer kanskje iPhone 7 i forkjøpet», skrev vi forrige uke.

Apple-designet kjipt?
Vi siktet til LeEcos tre nye smartmobiler (de produserer også TV-er, sykler og presenterte akkurat sitt første el-bil-konsept «LeSEE») som leveres uten 3,5 mm-lydutgang (det samme som ryktes Apple skal gjøre med iPhone 7).

Nå går toppsjef Jia Yueting hardt ut mot Apple, og hevder at California-selskapet utdatert og har stagget innovasjon i markedet i flere år.

Uttalelsen kom i forbindelse med en tale til «China Entrepreneur Club». Yueting er ikke redd for Apples innrykk i Kina, og han begrunnet det på følgende måte.

Annonse


Ikke bekymret for Apples økte Kina-fokus
– Vi mener det er stor forskjell på oss og Apple. Apple er et mobilselskap fokusert på maskin- og programvare. LeEco fokuserer på nettet først, deretter programvare og til slutt maskinvare.

Apple har fått kritikk for å være dårlig på nett-tjenester, og ofte komme for sent til gamet. Det er likevel ikke tvil om at det er store forskjeller mellom de to. Hos Apple er det designerne som bestemmer, noe som har fungert, men vil det vare? Yueting hevder Apples tid er forbi.

– De har falt fra
«Apple har kun individuelle apper, noe som var det riktige valget under den første generasjonen mobil-nett da CPU-er og datanettene ikke var kjappe nok. Nå beveger vi oss dog inn i en ny æra med nett, så disse problemene eksisterer ikke lenger. Å ha separate apper forringer dessuten brukeroppleven. Vi håper å gjøre noe med det.

En av de viktigste tingene for Apples tregere salg er fordi innovasjonen går ekstremt tregt hos dem nå. Et eksempel er iPhone SE som ble lansert for en måned siden. Fra en insider i markedet er dette et produkt med ekstrem «low level»-teknologi. Vi mener Apple ikke burde ha lansert den.

Som bransjeleder bør Apple utvikle flere imponerende produkter som er forut for sin tid. iPhone var lederen for fem år siden, men nå er konseptet foreldet. Vi tror at neste-generasjons mobil-nett blir mer åpent og mer økosystem-orientert, i stedet for å være en lukket greie.

Ironisk nok sørget Apples dominans for at de ikke tenkte nok på nettet, og fordi systemene er lukket, så hindret de innovasjonen i mobil-markedet.»

 

Kilde:
CNBC

Annonse