Hopp til navigasjon Hopp til innhold

Dette er nok slik «Skynet» starter

Spill: Kunstig intelligens har slått mennesker i sjakk og det kinesiske spillet Go, nå er Doom neste.

Det er ikke lenge siden en kunstig intelligens (KI) slo verdensmesteren i det gamle kinesiske spillet Go. Spillet er som kjent ekstremt komplekst og har millioner av forskjellige mulige kombinasjoner. Nå vil forskere ta KI videre til spill for å så hvordan den kan håndtere en rakettkaster i Doom.

Ikke noe nytt?
Det høres kanskje ikke ut som noe nytt, vi har da spilt spill med boter i årevis, også i Doom. Forskjellen er at de botene «så hele spillet», og ikke den begrensede delen som vi som mennesker når vi ser på en skjerm. Botene som skal spille i denne konkurransen vil spille på like premisser med mennesker, med samme informasjon. Med andre ord vil de kun se skjermen foran dem, og ingenting mer enn det.

Må lære 
Dette betyr at botene må lære seg miljøet rundt seg på samme måte som deg og meg. Og det er her utfordringen kommer, mennesker er fra naturens side meget dyktige til å fylle ut tomrommet som oppstår når man kun observerer en del av miljøet rundt seg.

Deltagere i konkurransen oppfordres til å bruke såkalt «forsterket dyp læring», dette er en kombinasjon av dyp læring (Deep Learning) og positiv forsterkning. De som har hatt en hund vil kjenne seg igjen i positiv forsterkning, kort fortalt betyr det at du forsterker læringen ved å belønne positive (ønskede) handlinger.

Det var denne typen kombinasjon som til slutt gjorde at DeepMind sin AlphaGo slo verdensmesteren.

Computational Intelligence and Games (CIG) 2016
CIG 2016 er en konferanse som avholdes i september i år, og det er der at konkurransen «Visual AI Doom Competition» skal avholdes. Utfordringen går på å sette en KI til å styre en spiller i en Deathmatch i det orginale Doom spillet.

Ikke bare i Doom
Doom er ikke alene om bli brukt som opplæring for kunstig intelligens,  KI-forskere har sett på muligheten til å bruke Minecraft til lignende opplæring av boter. Microsoft har sågar lansert en plattform basert på åpen kildekode som gjør det enklere for boter å vandre rundt i spillets virtuelle verdener.

I klassiske doom skal kunstig intelligens lære seg å drepe og gjenkjenne sin omgivelser. Når den gjør det riktig blir den belønnet.
I klassiske doom skal kunstig intelligens lære seg å drepe og gjenkjenne sin omgivelser. Når den gjør det riktig blir den belønnet.

Oversettes til den virkelig verden
Dette er et forskingsområde som vil hjelpe KI som skal kontrollere roboter og droner i den virkelige fysiske verden til å manøvrere og lære. En forsker på prosjektet uttalte til BBC News at dette er en viktig del av det de trenger for å bygge en generell intelligens (Artifical General Intelligence).

Oppvarmingen er igang
De tar nå imot innsendte forslag til en oppvarmingsrunde som har deadline 31.mai. Endelige innleveringer må være sendt inn innen August, og i September så kjemper botene i en turnering under CIG 2016 i Hellas. Det vil avholdes to konkurranser, en hvor botene vil spille i et kart de kjenner med kun rakettkastere, i den andre vil de ha alle våpen tilgjengelig, men vil spawnes i et ukjent kart.

Den boten med flest «frags» vil bli kåret vinner.

Da gjenstår det bare å se om verden står til Oktober..

Kilde:
The Verge via Visual Doom AI Competition

Stikkord: CIG2016, doom, KunstigIntelligens, Spill