Silicon Valley (ITavisen:) Under årets Build-messe fikk vi teste en ny HoloLens-opplevelse.
Ikke ny maskinvare
Dette fordi selskapet endelig var klare til å vise frem nytt innhold, blant annet flerspiller – naturlig nok fordi de endelig har shippet de første enhetene, en nyhet som ble avslørt under pressekonferansen.
Under den første demonstrasjonen i fjor var vi alene, og alt var veldig scriptet. Denne gang var det større vektlegging på interaksjonen med den virkelige verdenen og andre journalister.
Annonse
Uheldigvis har ikke Microsoft så mye innhold de har lyst å vise oss enda, så de brukte masse tid på å selv å laste inn demo-scriptene, kompilere, og starte demoene.
Som i tidligere HoloLens-maskinvare dekker ikke bildet hele synsfeltet, men omtrent halvparten. Tenk på opplevelsen som et frimerke plassert midt i synsfeltet.
Flerspiller-demo
Første oppgave var enkel: plasser et mellomstort science-fiction-slott i den virkelige verden (dvs. på bordet bak meg). Dette var en enspiller-oppgave som utføres enkelt ved å føre blikket til ønsket plassering.
I demo nummer tre gikk alle sammen i HoloLens-gruppen for å samarbeide om å plassere nevnte objekt forskjellige steder i demo-rommet. Heller ikke det en komplisert oppgave eller særlig involverende, men det ble en liten lek av å stjele slottet fra de andre deltagerne med stemmekommandoer.
Deretter fikk vi alle velge oss en avater – en flygende liten kar som andre spillere kunne se gjennom sine HoloLens-briller i det vi tittet opp til venstre for øret til vår med-tester. Denne lille karen fulgte oss i det vi spaserte frem og tilbake. En grei nok teknologi-demo, men vi ville skyte noe.
Knip og skyt
Så fikk vi også ønsket innfridd i den siste demoen. Ved å knipe høyre peke- og tommelfinger sammen rett til høyre for synsfeltet, skjøt vi små kuler på hverandre (som ikke ga særlig effekt), og vi ødela det lille slottet vi fikk leke oss med tidligere ved å se ned på det fysiske bordet der det virtuelle leke-slottet var plassert, og skyte små fly plassert inne i slottet. En ganske merkverdig følelse.
Det er etterslep i fingergestene som skulle emulere en pistol (som vi må forestille oss), og grafikken er noe diffus. Vi forventet ikke å bli blåst av banen med større maskinvare-oppgraderinger, men det er samtidig hyggelig å se at utviklingen går fremover, i første rekke innen industrier som bilproduksjon og designerselskaper der HoloLens er mest aktuelt i skrivende stund.
Annonse