Hopp til navigasjon Hopp til innhold
Zotac-kortet til 6000 kroner gjør vei i vellinga. Å skifte fra et gammelt 760 SLI-oppsett var som en drøm. (Ill.: Trond Bie/ITavisen)

Konsollene mine støver ned: Slik er det å spille med skjermkort til 8000 kroner

Spilltest: Det har aldri vært bedre å være PC-spiller.

Jeg er kanskje ikke alltid like smart, men det er moro noen ganger det også.

Les også: Dypdykk: Dette må du vite om spill PC-ens viktigste innstillinger

Man får mye for pengene
Fordi jeg må nesten tyne meg selv litt ved å kjøpe et så dyrt skjermkort før lanseringen av neste-generasjons-kortene i løpet av sommeren/sensommeren. Det er allerede ryktet utsettelser.

Men igjen: lanseringen av disse kommer trolig til å glippe, og hverken spill eller drivere kommer til å være like godt optimalisert som Nvidia-toppkortet GTX 860 ti.

Vi gikk for en av de aller kjappeste variantene, kun slått av Kingpin-serien til Evga som du kan blir en heldig eier av for svimlende 11 000 kroner.

ZOTAC GeForce GTX 980Ti AMP! Extreme 6GB (neida, navnene på gutteromsprodukter har ikke blitt bedre med årene) koster i USA 6131 kroner, inkludert lokale skatter og avgifter, men man i Norge må opp i den relativt svimle summen 8095 kroner. Overraskende stor forskjell, altså.

Xbox One og Playstation 4-boksene under TV-en får flere og flere tykke lag med støv på seg ettersom månedene går og det kommer topptitler på topptitler til PC. Kombiner med en 144Hz-spillskjerm, og man orker bare ikke gå tilbake til 720p og 30 bilder i sekundet grøt-grafikk. Dette er en helt annen verden.

Ta en titt på 3DMark 11-testen vår med denne maskinvaren.

Det er plass i et mid tower, men to kort i SLI blir nok i overkant.
Det er plass i et mid tower, men to kort i SLI blir nok i overkant.

Testmaskinen
En ting man skal være obs på om man har et mindre kabinett (som vårt «mid tower»), er at dette kortet er såpass stort at man bør måle svært nøye før man går til innkjøp av enda ett for å kjøre SLI.

16 000 kroner? Vil tro det gir nok kraft til å kjøre nye spill i 4K og med alt på, uten å måtte ta til takke med 30 til 40 bilder i sekundet.

Utover skjermkortet er maskinen vår utstyrt med mer tradisjonelle komponenter (foruten 144Hz-skjermen vi har skrevet om tidligere):

  • Intel Core i5-4690K 3,5Ghz Haswell – dynamisk overklokket til 4,2GHz (2300 kroner)
  • Corsair Vengeance Pro 16GB 2x8GB DDR3 2400MHz (850 kroner)
  • Asus Z97-A-USB31 (1500 kroner)
  • Corsair Carbide Series 300R (1000 kroner)

Les også: Dypdykk: DirectX 12 – derfor blir spill-maskinen din mye fetere i år.

Svært gode kjøleegenskaper
En ting er ytelsen til dette kortet, som vi er svært fornøyde med (spesielt med amerikansk pris), noe annet som er veldig viktig, spesielt i mindre kabinett, er at kortet må kunne kjøle seg selv effektivt – for egen del, og for helsa til de andre komponentene i maskinen.

Zotac har gjort en glimrende jobb med kjølingen. Når kortet ikke brukes til spilling, spinner ikke en gang viftene – med andre ord er maskinen langt mer stillegående enn man skulle tro med et så stort kort.

Vi har i flere uker brukt glimrende CPUID HW Monitor for å følge med på temperaturene. Snittet når vi ikke spiller er 53 grader, mens det under trykk sjelden går over 73 grader, og det i et mid tower-kabinett som ikke har mye plass igjen.

Kortet kommer ferdig overklokket, men siden viftesystemet er så effektivt, er det helt sikkert mulig å tyne enda flere FPS ut av det. Dette har vi dog ikke gjort, da det yter mer enn godt nok.

Kjøleegenskapene er det ingenting å si på. Legg også merke til at viftene ikke går når vi bare er i Windows.
Kjøleegenskapene er det ingenting å si på. Legg også merke til at viftene ikke går når vi bare er i Windows.

Nvidia DSR
DSR-teknologien (Dynamic Super Resolution) til Nvidia imponerer. Greia er at man kan lure spill til å tro at man har en høyere oppløst skjerm enn hva man har, noe som gir bedre bildekvalitet. AMDs tilsvar er VSR (Virtual Super Resolution).

«Enkelt forklart tegner DSR spillet på en høyere og mer detaljert oppløsning, for så å intelligent krympe dette ned til oppløsningen på skjermen din – det gir deg 4K, 3840 x 2160-lignende grafikkkvalitet på en hvilken som helst skjerm».

Det høres for godt ut til å være sant, men det fungerer overraskende godt, men det kommer an på hvilket spill vi spiller – i The Division blir det i overkant mye med 4K og alle effekter og detaljer vi ønsker oss, men det fungerer mer mykt i Rise of the Tomb Raider.

Du velger selv hvor høyt du vil gå med DSR.
Du velger selv hvor høyt du vil gå med DSR. Er du usikker på hva maskinen din er i stand til, hjelper GeForce Experience deg.

The Division

Oppsett.
Oppsett.
Oppsett.
Oppsett.
Oppsett.
Oppsett.
Oppsett.
Oppsett.
Testresultatet.
Testresultatet.

Rise of the Tomb Raider innstillinger og testtall

Oppsett.
Oppsett.
Oppsett.
Oppsett.
Rise of the Tomb Raider med DirectX 12.
Rise of the Tomb Raider med DirectX 12.
Rise of the Tomb Raider uten DirectX 12.
Rise of the Tomb Raider uten DirectX 12.

The Division og Rise of the Tomb Raider (sistnevnte med DX 12 og DSR)

Stikkord: Maskinvare, Spill, Tester