Hopp til navigasjon Hopp til innhold
Oculus Rift sine bruksvilkår er kanskje i overkant strenge? (Ill.: Sergey Galyonkin)

Oculus Rifts bruksvilkår vil gi deg bakoversveis

Publiserer du noe til plattformen er det ikke lenger ditt åndsverk.

De fleste punktene er normale, helt vanlige, bruksvilkår for en slik løsning, men det er også noen som virkelig får deg til å stusse.

Facebook eier ditt kreative innhold
Ifølge vilkårene til Rift så gir du fra deg alle rettigheter om du skaper innhold til Rift så gir du Rift, nærmere bestemt Facebook, alle rettigheter til det.

Det står å lese:
«Ved å sende inn brukerinnhold gjennom Tjenestene, gir du Oculus en verdensomspennende , ugjenkallelig, vedvarende (dvs. som varer evig), ikke-eksklusiv, overførbar, vederlagsfri og fullt ut underlisensierbar (dvs. vi kan gi denne retten til andre) rett til å bruke, kopiere , vise, lagre, tilpasse, offentlig fremføre og distribuere slikt brukerinnhold i forbindelse med tjenestene. Du gir ugjenkallelig samtykke til enhver og alle handlinger eller unnlatelser fra oss eller personer autorisert av oss som kan krenke noen moralsk rett (eller tilsvarsrett) i ditt brukerinnhold.»

Selskapet eier det riktignok ikke, men de kan bruke det, på alle tenkelige måter og trenger ikke å betale deg for bruken. De kan også bruke det selv om du skulle være uenig.

Betyr lite for spillerne
Disse kravene fra Oculus betyr lite om du bruker det som en spillplattform. For andre som bruker denne og andre VR plattformer for fremstilling av åndsverk betyr det mye.

Basert på Bruksvilkårene så kan Oculus faktisk ta det innholdet du lager til tjenesten og gi det bort, eller bruke det i en reklame uten ditt samtykke.

Samler informasjon om deg mens du bruker systemet
Selv om dette punktet er mer åpenbart siden det omtrent er implisitt at selskaper samler den informasjonen de kan. De skriver også at de vil forsøke å samle informasjon som identifiserer deg

  • Informasjon om din samhandling med våre tjenester, som informasjon om spillene, innhold, applikasjoner eller andre opplevelser du kommuniserer med, og informasjon som er samlet i eller gjennom cookies, lokal lagring, piksler og lignende teknologier (mer informasjon om disse teknologiene er tilgjengelig på https ://www.oculus.com/en-us/cookies -…).
  • Informasjon om hvordan du bruker våre tjenester, inkludert informasjon om hvilken type enhet du bruker (for eksempel et headset, PC eller mobil enhet), nettleseren eller operativsystemet, Internet Protocol ( «IP») adresse, og visse enhets identifikatorer som kan være unike for din enhet.
  • Informasjon om spillene, innhold eller andre programmer som er installert på enheten eller gitt gjennom våre tjenester, blant annet fra tredjeparter.
  • Stedsinformasjon som kan utledes fra informasjon som enhetens IP-adresse. Hvis du bruker en mobil enhet, kan vi samle informasjon om enhetens nøyaktige posisjon, som er hentet fra kilder som enhetens GPS-signal og informasjon om nærliggende WiFi-nettverk og mobiltårn.
  • Informasjon om dine fysiske bevegelser og dimensjoner når du bruker en virtuell virkelighet headset.

Bruksvilkårene beskriver også hvordan informasjonen kan brukes til å vise deg tilpasset reklame.

  • Vi bruker informasjonen vi samler inn til å sende deg informasjon om kampanjer og innhold og ellers reklamere til deg om og på våre tjenester. Vi bruker også denne informasjonen til å måle hvordan brukere svarer på våre markedsføringstiltak.

Skomaker bli ved din lest
Sette i sammenheng med at Oculus eies av Facebook er det ikke overraskende at bruksvilkårene er vanntette rundt punktene som har med informasjon som kan brukes til å tjene penger. Det er tross alt det Facebook historisk sett har vært enormt flinke til.

Det som er bekymringsfullt er at Oculus Rift er markedsledende innen dette segmentet og setter i så måte også presedens for resten av bransjen.

Kilde:
Gizmodo

Stikkord: facebook, OculusRift