Hopp til navigasjon Hopp til innhold
The Division er et av årets mest spennende spill. (Ill.: Ubisoft)

Derfor bør du spille The Division

Spill: Men pass på dette.

Mens vi jobber på spreng med å spille gjennom The Division slik at vi kan har nok stoff til å skrive en rettferdig anmeldelse, deler vi våre førsteinntrykk av et av vårens, og kanskje et av årets mest interessante spill.

Les vår sniktitt på The Division her.

Dette liker vi
Undertegnede satt igjen med et smil etter å ha spilt spillet tre timer i strekk under et Ubisoft-arrangement tidligere i år. Smilet er på ingen måte forsvunnet etter 20 timer pluss med fullversjonen.

Dette liker vi best med The Division:

Det er utfordrende
Vi anbefaler deg, om du allerede ikke ha gjort det, å sette vanskelighetsgraden til «hard» for hovedoppdragene. Vi er glade i utfordringer og der «normal» blir altfor lett, gir den økte vanskelighetsgraden det vanskelig nok til at vi føler vi virkelig må jobbe for det.

Et av hovedoppdragene brukte laget mitt to og en halv time på, og det var kjempegøy!

Grafikken er det ingenting å si på.
Grafikken er det ingenting å si på.

Grafikk og stemning
I sniktitten beskrev jeg grafikken i The Division som «ikke alle verden», men du verden som jeg må spise i meg de ordene. Selv på konsoll er dette et helt nydelig spill og lyseffektene er helt fantastiske.

Det kan godt tenkes man blir lei snøstormen i et guffent New York over tid, men det er med på å skape en helt herlig stemning i spillet. Det er ekstra kjekt med dynamisk vær.

Utforsking
Man kan spille The Division på flere måter. Noen ønsker å komme seg raskest mulig til høyeste nivå for å se hva som blir tilgjengelig av utstyr, mens andre liker å bruke tid, bygge opp karakteren sin mens man går opp i nivå.

Jeg er ikke alltid slik, men når det gjelder The Division befinner jeg meg i den sistnevnte gruppen. Greit, spillverdenen var ikke så stor man hadde fikk inntrykk gjennom Ubisofts demoer og annonseringer, men det er fortsatt nok å utforske.

Enten det er Dark Zone (mer om det lenger ned), finne bortkomne personer eller finne våpendeler og liknende for å bygge nytt utstyr.

Dark Zone
Overraskende nok har jeg brukt mye mindre tid i Dark Zone enn forventet. Dette er ikke fordi det er kjipt å være der, på ingen måte, men det fordi det er så gøy å utforske verdenen rundt.

Forvent at det rimelig hektisk rundt deg hver gang du tar turen til Dark Zone. Det er også her. Ifølge Ubisoft skal man skal finne det beste utstyret og det skal bli enda bedre når man runder nivå 30.

Det er gøy å utforske Dark Zone sammen med vennegjengen mens man slår seg sammen med andre spillere for å nedkjempe de datastyrte fiende. De menneskestyrte spillerne har vært overraskende «snille» i Dark Zone så langt, og det er kun ved et få tilfeller at vi er blitt angrepet.

Undertegnede har hatt det kjempekjekt i Dark Zone
Undertegnede har hatt det kjempekjekt i Dark Zone

Kontrollersystem
Ja, noe så kjedelig å nevne kontrollersystemet, men i et slik spill er de nødt til å sitte. Epic Games gjorde en glimrende jobb med dekningssystemet med Gears of War, bare for å ha en målestokk, men Ubisoft overgår dette til gangs.

Som jeg skrev i sniktitten, krever det litt å komme inn i kontrollersystemet i The Division, men det fremstår intuitivt og smart når man har fått dreisen på det.

For eksempel: Se på et sted du ønsker å ta dekning, hold inn «A» (på Xbox One) og spilleren flytter seg mot barrieren. Glimrende!

Dette er kun fem av flere ting vi liker veldig godt i The Division, men vi kan ikke avsløre alt før den virkelig anmeldelsen publiseres.

Dette er vi ikke så fornøyde med

Som de fleste andre spill er The Division på ingen måte perfekt. Dette er de tingene vi ikke er særlig begeistret for, så langt:

Sideoppdragene
For dem som ikke ønsker å haste seg gjennom hovedhistorien, er det veldig kjent å kunne ta sideoppdrag samtidig som man samler erfaringspoeng og går opp i nivå. Dessverre har vi to problemer med sideoppdragene i The Division:

Først: De er repeterende. Aktiver radiotårn, bistå JTF (Joint Task Force) med å drepe noen slemming. Dette er to temaer som ofte går igjen i sideoppdragene og vi begynner å bli rimelig lei.

I tillegg går flere av dem på tid, noe som i undertegnedes øyne er et onde i TV-spill.

Sideoppdragene i The Division kan virke litt ensformige.
Sideoppdragene i The Division kan virke litt ensformige.

Nummer to: De er korte. Vi er innforstått med at sideoppdragene ikke skal være av samme lengde som hovedoppdragene, men i The Division er altfor mange altfor korte. I tillegg nærmest kaster Ubisoft erfaringspoeng etter deg når du fullfører sideoppdrag.

Som tidligere nevnt: Vi ønsker en utfordring, gi oss den!

Feil og problemer
De seneste året har Ubisoft fått mye kritikk, både berettiget og litt uferdig, for at spillene deres er full og feil og virker rett og slett uferdig ved lansering. Vi har nylig testet Ubisoft-spillene, Rainbow Six: Siege og Far Cry Primal, og det virker som at spillstudioet har tatt seg selv i nakken. Førstnevnte er på ingen måte feilfritt og vi opplevde daglige nettverksfeil månedene etter lansering.

Når det gjelder The Division, har vi også opplevd flere problemer. Det handler i bunn og grunn om steder der man plutselig sitter bom fast, grafikkfeil slik at man faller «gjennom brettet» og en fraværende kunstig intelligens ved flere anledninger.

I den ene sjefskampen, rettere sagt «Joe Ferro», tok undertegnede ut ham på egen hånd, mine tre lagkompiser var nede for telling, ved å stå bak plastforhenget i en heis og tømme magasin etter magasin mens Ferro løp frem og tilbake forbi heisdøren. Ingen av de datastyrte fiende skjøt på meg mens jeg stod i heisen. Ikke helt gunstig.

Kartet
En siste ting vi ikke er særlig begeistret over så langt i The Division er oversiktskartet. Spesielt undertegnede har større problemer med å navigere meg rundt i kartet, finne medspillere og spesielle interesseområder.

Det ser absolutt flott og fint ut, men måten man navigerer rundt, er ikke helt på topp etter vår smak.

Kartet ser i det minste flott ut.
Kartet ser i det minste flott ut.

Dette var mitt raske førsteinntrykk etter 20 timer pluss i et ugjestmildt New York. Planen vår er å nå nivå 30 før vi gjør oss opp en endelig mening om spillet.

Hva er din erfaring med The Division så langt? Del dine tanker i kommentarfeltet.

 

Stikkord: Spill, TheDivision