Hopp til navigasjon Hopp til innhold
Dette er ikke som gymtimen fra barneskolen. (Ill.: Activetainment)

Norsk selskap gjør ting med VR du alltid har drømt om

Silicon Valley (ITavisen): Dette må du bare prøve.

Silicon Valley (ITavisen:) Activetainment er på frierferd i Silicon Valley. Vi tok derfor en prat med Jan Arild Svello, medgründer og «head of business development», som det så fint heter i engelskspråklige land.

Dette kan overbevise alle til å trene
Activetainment ønsker å gjøre trening til noe som er morsomt. Hørt den før? Vi også, men ikke bla tilbake riktig enda, for dette er trening selv gamere higer etter å teste.

ITavisen: – Hvor mange medarbeidere har dere nå?

Svello: – Vi er åtte nå, men startet med fire tilbake i 2012. Nå er vi fem forskjellige nasjonaliteter. Fire er fra gamlelandet, en fra Italia, en er fransk, en annen russer, også har vi en fra England.

Min oppgave er alt som ikke har med utvikling og programmering å gjøre, men når er det er sagt er vi i utgangspunktet poteter alle som en.

VR er på vei
Visjonen er å videreutvikle VR, men nå er fokuset først og fremst å få levert de spesial-produserte syklene til veldig interesserte som har meldt sin interesse tidlig i utviklingsfasen.

Det er nemlig ikke en billig spinningsykkel dette, men avansert teknologi og motorer til rundt, og over, 60 000 kroner.

Selvsagt skal prisen ned, men markedet er ferskt. Det fikk Svello og Co. virkelig erfare når de så seg nødt til å lage sine egne sykler. Det fantes rett og slett ikke noe tilsvarende. I tillegg gjør de programvaren – ja, hele pakka.

VR-demo på CES 2015.
Svellos VR-demo på CES 2015.

Trening er ofte veldig kjedelig
– Det grunnleggende problemet med innendørs trening er at det ikke er gøy, og er det ikke det daler motivasjonen. Hvor finner man fete opplevelser som får deg til å glemme hva du driver med? Jo, i spill.

– Vi analyserte markedet og fant at ingen har utnyttet potensialet som helt klart er der. For å gjøre det mest mulig moro ønsket vi å lage en sykkel-simulasjon der vi står for absolutt alt «inhouse», altså både program- og maskinvare nesten helt fra bunnen av.

– Det vi gjør er å hente komponenter for å bygge sykkelen fra andre industrier enn den vi selv befinner oss i.  Aktuatoren (Wikipedia: «Aktuator er en komponent som gjør om elektrisk strøm (strømstyrt) eller elektrisk spenning (spenningsstyrt) til mekanisk bevegelse») som løfter selve sykkelen opp og ned er faktisk fra sykehusindustrien.

– Vi har tatt i bruk kjente og velfungerende komponenter man kan stole på, og satt dem sammen på en ny måte, samt utviklet egne kretskort og styringsprogramvare.

– Vi har akkurat fått i stand flerspiller. Det er som å spille Mario Kart, men man sykler jo selvsagt selv:

Bygger på populært spill fra Russland
Vi har allerede nevnt at teamet har en russer på laget. Andrei Surin er spesielt viktig for programvaren, for simulasjonen er basert på hans populære arbeid, MTBfreeride, før han ble hanket inn.

Svello: – For å videreutvikle programvaren gikk på nett, og fant et russisk sykkespill med Unity-grafikkmotor som var helt perfekt for oss.

Grafikken og fysikken imponerte oss. Dessuten hadde han hadde bygget opp en skikkelig fanbase med et par hundre tusen nedlastere. Andrei lager alle terrengene for oss nå.

– Det tok intet mindre enn 3 måneder før han tok kontakt med oss, da han satt langt inne i skogen, men når han først tok kontakt fløy vi ham over. Noen dager etter ansatte vi ham, og koblet spillet hans opp mot sykkelen vår.

Lansering
ITavisen: – Hva er planen fremover? Produktet er jo alt for dyrt for folk flest.

Svello: – Vi setter nå opp distrubisjon og snakker med partnere i Norden først, og vi har åpnet for forhåndsbestillinger. Privatpersoner som er skikkelig gira har allerede lagt inn bestillinger, samtidig som vi nå styrker selskapet for å kunne levere flere sykler, blant annet til treningsstudioer.

– De første syklene sendes ut til kundene i løpet av høsten. 6 til 8 tusen dollar er pristerrenget .

Pakken består av selve sykkelen med integrert berøringsskjerm og en Intel NUC PC som styrer hele greia.

–  Tidligere testet vi med Bluetooth, men WiFi er selvsagt mye bedre, og det følger jo med i NUC. Løyper er lokallagret, så man kan trå videre også uten nett.

Dette ser moro ut selv uten VR-hjelmen på.
Dette ser moro ut selv uten VR-hjelm.

Er åpen for dialog
Selskapet har fått norske penger fra private investorer i oppstarten.

– Vi utelukker ikke muligheten for å hente mer penger fra via institusjonelle og/eller strategiske investorer som «venture capital», eller fra strategiske samarbeidspartnere for å nå større markeder raskere. Vi har allerede vært i dialog med flere aktører og ser på alle muligheter.

Hva med VR?
Uten VR-headset bruker man sykkelen sammen med en TV og nevnte skjerm som er montert på sykkelen. – Det er minimalt med lag, det fungerer veldig bra, skryter Svello og presiserer noe viktig:

– VR støtter vi fullt ut, og innen vi sender ut syklene skal det være plug and play og komme i gang. Vi har selvsagt testet med Oculus Rift, men det er klart det gjenstår utfordringer i forhold til å ha et headset på hodet når svetten renner.

– Vi er åpne for å være kompatible med alt. Vi snakker med alle, er hans svar når vi spør om HTC Vive-støtte, for ikke å snakke om Playstation. Sonys konsoll får jo VR i år.

Pris er en utfordring
ITavisen: – Hva er fokuset fremover?

Svello: – Vi har ideer om å utstyre sykkelen med flere funksjoner, men vi ønsker også å gjøre oss lekre i forbrukermarkedet, og da må vi komme oss ned i pris. Dette gjøres med bedre deals, noe det er gode muligher for, eller ved å specce ned sykkelen, men det gjør vi ikke mot B2B-kundene. Det er jo veldig viktig at treningsstuoidene har sykler de kan stole på at fungerer etter tusenvis av brukstimer.

Sykler er ikke det eneste selskapet titter på: romaskiner og tredemøller er også interessant. – Enhver fysisk aktivetet vi kan simulere er spennende.

Svello:- Vi skal dessuten lansere et API. Vi ønsker å lage et samfunn med utviklere der ethvert spill og enhver løype kan kobles opp mot sykkelen.

– Vi får veldig gode skussmål fra alle vi snakker med. Vi føler virkelig at det er noe her som fenger, og som får ut barnet i folk, uansett om man er teknologi-investor, spiller eller syklist. Vi ser på muligeten for å etablere oss her i San Francisco. Å få til et showroom her i byen hadde vært helt konge med tanke på det unike miljøet.

– Vi har protoyper på kontoret. De som ønsker får demo, det er bare å ta kontakt.

Stikkord: Silicon Valley, vr