Huawei lanserte MateBook under MWC i februar.

Annonse


Nå selger disse som aldri før

Selv om etterspørselen etter nettbrett er på god vei nedover, går hybrid-PC-er som aldri før.

– Kundene foretrekker hybrider
Ifølge IDCs analytiker, Jean Phillippe Bouchard, kommer hybrid-PC-ene til å selge bedre og bedre fremover takket være Windows 10.

Hybrid-PC-er er enheter som både kan fungere som et nettbrett og en bærbar PC, og har som regel avtakbart tastatur.

– Årsaken til at folk vil ha en hybrid, er at de ønsker en større skjerm og et tastatur, forteller Bouchard til IDG News, og legger til at forbrukerne ser på stasjonære og bærbare PC-er som «supergamle» når de nå ser etter nye PC-er.

Annonse


– Alle i bransjen ser at de tradisjonelle dataene muligens blir erstattet av hybrider i løpet av de nærmeste årene og det er derfor vi får se mange nye produkter på markedet i år, konstaterer han.

Les også: Enorm vekst for Windows-nettbrett.

Forventer stor økning
Analytikeren forteller til IDG News at ser for seg at hybrid-PC-ene kommer til å ta plassen til nettbrett etter hvert som salget av sistnevnte fortsetter å synke.

IDC forventer at salget av nettbrett kommer til å falle seks prosent i 2016, men at markedet vil se et oppsving neste år takket være hybrid-PC-ene. De spår at salget vil øke fra 16,6 millioner enheter i 2015 til 63,8 millioner enheter i 2020.

Microsoft var kanskje ikke først ute med hybrid-PC-en, men endret markedet i 2012 med den originale Surface-modellen. I fjor høst slapp Apple iPad Pro for å ta opp konkurransen med andre hybrid-maskiner.

Les våre tester av Surface Pro 4, Surface Book og iPad Pro.

 

Kilde:
IDG

Annonse