Hopp til navigasjon Hopp til innhold
Quantum Break har vært et gigantisk prosjekt for lille Remedy, men nå nærmer lanseringen seg med stormskritt. (Ill.: Remedy)

Dette mener vi om storspillet «Quantum Break»

Silicon Valley (ITavisen:) Vi har spilt et av årets mest lovende storspill.

Silicon Valley (ITavisen:) – Vi har brukt 20 år på å lage spill. Quantum Break er kulminasjonen av alt vi har lært. Dette er det ultimate Remedy-spillet, forklarte Remedys PR-sjef Thomas Puha.

Kan du tro forventningene våre er skrudd passe høyt?

Les alle våre saker fra Xbox Spring Showcase.

Redd verden … igjen
Quantum Break er et tredjepersonspill der du må som spiller må redde verden. Næ, virkelig? Så originalt, vil du nok tenke, men tid- og rom-greia i finnenes største prosjekt hittil kan gjøre dette veldig interessant likevel, med tanke på at man som spiller hele tiden påvirker historien.

Dessuten har Quantum Break noe unikt, fordi man har mellomakter som er minispillerfilmer med kjente TV-skuespillere, før man igjen kastes inn i spillet igjen. Du skal virkelig suges inn i historien, og starten, den ga oss en skikkelig godfølelse.

Fordi man virkelig får følelsen av å bli flyttet til en annen verden der tidsmanipulasjon faktisk er mulig, og det med seg selv som hovedperson. Vi har lyst å la oss forføre inn i dette.

Ingen tvil om at dette er et next-gen-spill grafikkmessig.
Ingen tvil om at dette er et next-gen-spill grafikkmessig.

Et detaljnivå ute av denne verden
Vi testet spillet en drøy halvtime for å få en følelse av spillmekanikken. La oss si dette med en gang: spillet er drivende godt detaljert som Remedy spill alltid er.

At de gjør sin egen spillmotor er noe vi er glade for. At de kun lager ett spill av gangen, en annen grunn til å være happy.

Man lures til å tro at man er i en levende verden, selv om man er bokset inn ganske så mye – dette er jo svært lineært, tross alt.

Remedy gjør sin egen grafikkmotor, og det er mer enn greit for oss.
Remedy gjør sin egen grafikkmotor, og det er mer enn greit for oss.

Ikke helt «smooth»
Vi testet PC-versjonen i 4K, men dessverre stoppes Remedy i skrivende stund av Microsofts DX12-plattform de enda ikke har optimalisert helt for på PC (de måtte skynde seg og lage en PC-build kun for dette eventet, samtidig som de jobber steinhardt med å få ferdig konsollversjonen), derfor måtte vi spille med FPS-cap og V-sync på.

Ytelsen var derfor ikke helt optimal, men det var nok sjelden vi var under 30 bilder i sekundet. Lyden var dessuten for lav på vår testmaskin, og sola skinte på skjermen, så vi fikk ikke en perfekt testsesjon. Vi hadde det likevel moro.

Når det er sagt ser dette svært pent ut, om enn noe mer grøtete ut enn vi hadde forventet med 4K-oppløsning. Vi er usikre på om dette er negativt, for det pøses på med effekter, dette er et bevisst valg mer enn noe annet. Cinematisk er ordet, og ikke teksturflatt som PC-porten av Gears of War er. Selv om alt er skarpere i Unreal-spillet, mister man noe av innlevelsen.

Grafikken er så god at det gjør det mulig for Remedy å spille på dramaturgi i både grafikk-verdenen og med ekte film, samtidig som spillets historie utfoldes.

VI gleder oss sånn passe til å fyre opp dette spillet i 4K-oppløsning på en god PC-skjerm.
VI gleder oss sånn passe til å fyre opp dette spillet i 4K-oppløsning på en god PC-skjerm.

Ingen banebrytende forandringer
Når det kommer til spillmekanikken føles det som mange andre skytespill i tredjeperson, men med Remedys ekspertise på å stoppe tid, slo-mo og kule ting som får Matrix fra 1999 til å se ut som barnelek, er det likevel moro.

Vi elsker å sperre fiender inne i en slags to-sekunders tidsklemme, for når vi skyter dem eksploderer de. En annen morsom, og enda mer taktisk flanketeknikk helten vår har tilgang til, er muligheten til å flytte seg lynkjapt ved hjelp av tidsforskyvninger, og på den måten ta motstanderen på senga.

Quantum Break er ekte film også.
Quantum Break er ekte film også.

Max Payne møter Alan Wake
Jada, det er pistoler, geværer, hagler og sikkert mange flere våpen, akkurat som i Max Payne. For å grovoppsummere føles dette ut som en «next-gen»-blanding av Max Payne og Alan Wake.

Spillet har svært god flyt når man plaffer ned fiender, men vi er redde for at de av oss som elsker å «gunne på» ofte vil bli plaget av mange, men dog korte, «in-game» mellomsekvenser.

Men igjen: dette er et univers som blandes med ekte film. Remedy prøver med Quantum Break intet mindre enn å smelte sammen TV og spill på en helt ny måte, og vi har følelsen av at dette kommer til å bli veldig underholdende bare man har tid å sette av.

Forhåndsbestiller du Xbox One-versjonen digitalt, får du faktisk Windows 10-versjonen gratis.

Quantum Break lanseres til Xbox One og Windows 10 (kun Windows Store) 5. april.

Nærkamp.
Nærkamp.

Stikkord: Microsoft, QuantumBreak, xbox, xboxspring