Hopp til navigasjon Hopp til innhold
VG-appen er en av dem som får kritikk fra Forbrukerrådet. (Ill.: Martin Kynningsrud Størbu)

Flere norske apper bryter grunnleggende forbrukerrettigheter

– Vipps sender ikke personlig og identifiserbar informasjon til tredjepart, uttaler DNB.

En gjennomgang fra Forbrukerrådet viser at norske apper tar seg store friheter på brukernes bekostning.

Oppdatert 15.2 klokken 14.00:

«Vipps sender ikke personlig og identifiserbar informasjon til tredjepart. Heller ikke informasjon om hva kundene foretar seg inne i Vipps. Dette minner om såkalte «cookies» som de fleste norske nettsider bruker, slik at markedsføringen som deles med folk gjennom Facebook er mest mulig relevant. For eksempel ønsker vi ikke å plage folk med forslag om å laste ned Vipps, dersom de allerede har lastet den ned. Den informasjonen som sendes til Facebook er kryptert og det er ikke mulig å identifisere enkeltpersoner på denne måten», skriver kommunikasjonsdirektør i DNB, Even Westerveld, i en e-post til ITavisen.

Forbrukerrådet og SINTEF
«Flere av appene henter ut mer informasjon enn de trenger, sporer brukere uten god grunn og krever urimelige rettigheter til brukerinnhold», skriver Forbrukerrådet i en pressemelding.

Forbrukerrådet har gjennomgått vilkårene til en rekke apper, i tillegg har SINTEF gjennomført en teknisk test for å se hva appene faktisk sender fra seg.

– Undersøkelsene viser at det er mye å gå på før vi kan stole på appene. Dessverre er ikke norske apper nødvendigvis så mye bedre enn de utenlandske appene vi har sett på, sier fagdirektør Finn Myrstad i Forbrukerrådet.

– Må gjøres enklere og tryggere
Forbrukerrådets gjennomgang viser blant annet at:

  • VG-appen vil vite nøyaktig hvor du er med den tynne begrunnelsen at de vil vise deg været, en tjeneste som ligger godt gjemt i menyen.
  • Vipps sender brukerinformasjon til Facebook uten grunn. Det ble også funnet en mindre sikkerhetsbrist i tjenesten (DNB er varslet).
  • Norlis e-bok-app ber om en rekke tilganger vi ikke forstår at den trenger, slik som brukernes lokasjon.
  • Wordfeud kan endre vilkårene uten varsel og kaste deg ut uten grunn.
  • Finn-appen krever ekstremt vide rettigheter til brukerens innhold, i den grad at Finn tar over eiendomsretten hvis de bearbeider bilder i annonser.

– Funnene i undersøkelsen viser et behov for å diskutere om apper som tilbys på det norske markedet ivaretar grunnleggende forbruker- og personvernhensyn. Mange app-leverandører har nå en viktig jobb å gjøre med å utarbeide enklere, mer forståelige og bedre avtalevilkår, som også ivaretar forbrukernes personvern. Jeg er opptatt av at vi må gjøre forbrukernes digitale hverdag både enklere og tryggere, sier forbrukerminister Solveig Horne.

– Må skjerpe seg
I den tekniske testen av VG-appen kommer det frem at det sendes brukerdata til en rekke aktører over hele verden. Dette omfatter blant annet lokasjonsdata og informasjon om brukernes lesermønster og preferanser.

– Apper skal ikke samle inn mer informasjon enn de trenger for å fungere. Når dette skjer, undergraver det både personvern og forbrukernes tillit til digitale tjenester, sier fagdirektør Finn Myrstad i Forbrukerrådet.

Forbrukerrådet skriver i pressemeldingen at de vil ta kontakt med app-tilbyderne for å se på hvordan man kan bidra til at brukernes forbruker- og personvern sikres bedre.

Brukerdata sendt fra VG-appen. Hentet fra pressemeldingen.

 

Kilde:
Forbrukerrådet

Stikkord: app, personvern