Rune Hauge (høyre) og medgrunder Alf Kristian Amundsen.
Rune Hauge (høyre) og medgrunder Alf Kristian Amundsen.

Annonse


Tidligere Myspace-topp om norsk startup: – Som ekte «hustlers» ga de ikke opp!

Silicon Valley (ITavisen:) Det gjelder å ikke gi opp i mulighetenes land – det fikk Rune Hauge erfare.

Avansert salgstjeneste for direktevideo
Hauge er CEO/daglig leder hos Preplay. Selskapet leverer en SaaS-tjeneste (Software as a Service) «som gjør det mulig å vise fram produkter til nettkunder gjennom direktesendt video eller forhåndsinnspilte sendinger».

«Løsningen består av en videospiller med chat og innebygd kjøpsfunksjonalitet samt sanntidsanalyse av kjøpsatferd. Vi jobber blant annet med kunder som Proteinfabrikken, Vita og Bosch».

Hauge er spesielt stolt over sanntids-rapporteringen:

Annonse


«Vi har bygd opp vår egen analytics fra bunnen. Den gjør det mulig for bedriften å se hvor mange kunder som handler ethvert tidspunkt under sendingen, hvilke produkter som ble kjøpt på det aktuelle tidspunktet og hvem som handler bestemte produkter til en bestemt tid.

Informasjonen gjør at selskapene som bruker plattformen kan analysere kundenes kjøpsatferd temmelig nøyaktig slik at de kan optimalisere neste sending, sende ute bedre retargeting-kampanjer, og redusere sine markedsføringsbudsjett.»

En ny måte å formidle merkevarer på
Sending? Ja, Preplay er noe du kanskje har gjettet deg frem til: Hauge mener nemlig at direktesendte salg på nett, tenk litt TV-shop, men med alle mulighetene nettet gir for å chatte med kundene under sendingen, og følge med på kunde-aktiviteten løfter selskapene til et nytt nivå i sin interaksjon med kunder:

«For eksempel vil Proteinfabrikken kunne spille av sendingen i etterkant, og se hvilken atferd som trigget kjøp av bøtter med Protein vs. slankepiller, og hvem som kjøpte produktene.

I neste steg kan bedriften bruke informasjonen til å lage sendinger rettet mot utvalgte kundegrupper og segmentere markedsføringen mot de rette kundene.»

Proteinfabrikken har brukt Preplays løsning som gjør det mulig å holde sanntidskontakt med kundene samtidig under sendingen.
Proteinfabrikken har brukt Preplays løsning som gjør det mulig å holde sanntidskontakt med kundene under sendingen.

Ikke gi opp!
Det spennende med norske startups, spesielt i USA, er hvordan de får midlene til å fortsette etter at det første norske budsjettet er spist opp.

For Hauge, og grunder Alf Kristian Amundsen, har det ikke vært strake veien til pengebingen, men de ga ikke opp, og fikk napp hos Sean Percival fra 500 Startups. Percival var tidligere «Vice President of Online Marketing» for en gang store og viktige Myspace.

Percival jobber fra San Francisco, men har fokus på nordiske oppstartsbedrifter:

«Første gang sa vi nei til Preplay fordi de var for tidlig ute. Men, som gode «hustlere» ga de ikke opp og holdt kontakten. De ga oss statusoppdateringer og fortsatte å bygge et partnerskap med oss. Når vi økte aktiviteten i Norge var de en av de første selskapene vi vurderte for vårt akselerator-program, fordi de holdt kontakten.

Lærepengen her er altså å ikke gi opp, og alltid fortsette fremover,» sier Percival til ITavisen.

Ikke vent på at pengene skal komme
For investoren er det viktig at selskapene han samarbeider med har noe konkret å vise frem:

«Vi var interesserte i å jobbe med Preplay fordi de hadde bevist at de kunne bygge et produkt og klare å lansere med kunder fra første dag. Vi har også en god del erfaring innen e-handel, og kan definitivt se potensialet ved å lage et nytt inntekssegment for disse selskapene.

Video er et kraftfullt verktøy for å selge spesifikke produkt som typisk har høy margin, så det er mange muligheter for dem å øke deres egne inntekter samtidig som de hjelper andre med det samme.»

Annonse