Hopp til navigasjon Hopp til innhold
Surface Pro 4 er en svært god maskin som hadde vært enda mye bedre om batterilevetiden hadde vart noen timer lengre. (Ill.: Trond Bie/ITavisen)

Mange Microsoft-fans vil nok mene at dette er urettferdig

Apple solgte flere iPad Pro enn Microsoft solgte Surface.

Vi synes Surface Pro 4 er bedre enn iPad Pro, men det spiller ingen rolle.

Les vår test av Surface Pro 4.

Les vår test av iPad Pro.

Surt for Microsoft
For markedet har talt, og avslører at Apple solgte flere iPad Pro enn Microsoft solgte Surface-enheter i fjerde kvartal 2015. Det mener IDC.

Dette er første gang på mange år at et Apple-produkt blir mottatt såpass dårlig, men likevel selger bedre enn konkurrentens mulige bedre produkt.

«Selv om iPad fortsetter å dominere som verdens best-selgende nettbrett, er markedsandelen internasjonalt kun på 24,5 prosent, selv om iPad Pro ble lansert tidlig i november,» heter det fra IDC.

Litt over 2 millioner solgte iPad Pro
IDC fortsetter:

«Vi mener at Apple solgte litt over to millioner iPad Pro i fjerde kvartal, mens Microsoft solgte rundt 1,6 millioner Surface-enheter, der majoriteten var Surface Pro og ikke den rimeligere Surface 3-modellen. Disse tallene viser at pris ikke er viktigst, men ytelse, når man skal ha en hybrid.»

Tall fra fjerde kvartal i fjor.
Tall fra fjerde kvartal i fjor.
2015-tallene sett under ett.
2015-tallene sett under ett.

 

Kilde:
IDC

Stikkord: Apple, ipad, Microsoft, surface