Hopp til navigasjon Hopp til innhold
(Ill.: Ubisoft)

Sniktitt: Bli med oss til Steinalderen

Spill: I Far Cry Primal tar vi turen flere tusen år bak i tid.

London: Ubisoft er inne i en svært spennende periode. I desember lanserte de fjorårets flerspillerfavoritt for undertegnede, og tidligere denne måneden fikk vi en smakebit på det kommende The Division.

Steinalderen
Tidlig forrige uke tok jeg turen til London og England for å se på det neste spillet i Far Cry-serien, nemlig Primal.

I Far Cry Primal tar vi turen flere tusen år tilbake i tid, omtrent 12 000 av dem, nemlig,  til Steinalderen. Vi møter på en rekke utdødde dyr som mammuten og en personlig favoritt: sabeltanntigeren.

Folk var litt mer primitive i Steinalderen.
Folk var litt mer primitive i Steinalderen.

På jakt etter mat
Undertegnede ankom Ubisoft-arrangementet en halvtime forsinket og ble kastet rett uti spillet med kun en kort introduksjon fra spillets kreative sjef, Thomas Simon.

I starten befinner vi oss i det fiktive  europeiske landet Oros, der inntar vi rollen som Takkar. Han er el del av stammen Wenja og for øyeblikket befinner vi  oss sammen med andre stammemedlemmer på jakt etter mat. Rettere sagt: mammutkjøtt. Starten er en mellomsekvens og vi overtar kontrollen så fort det skjer noe.

Det er en intens, men kortvarig katt-og-mus-lek med mammuten, som på ingen måte ønsker å gi seg uten kamp. Fordelen for oss mennesker er at vi har våpen, i form av spyd, og mammuten må omsider gi tapt.

Det er spesielt skummelt om natten.
Det er spesielt skummelt om natten.

Les vår test av Rainbow Six Siege.

Skilt fra stammen
Selvsagt går ikke alt som planlagt, og Takkar blir omsider skilt fra resten av jaktstammen. Nå befinner vi oss i en annen type jakt. Vi må jakte etter mat og sanke ved, stein og andre elementer for å bygge ting som spyd og andre nødvendige redskaper. Fremover er målet til Takkar å bygge opp Wenja-stammen og gjeninnta kontrollen over Oros. Lettere sagt enn gjort, så klart.

Det er ikke bare å bygge opp et land igjen helt uten videre. Vi krigerne på flere fronter, mot andre stammer og mot rovdyr, ofte også alene. Takkar må ta kontroll over nye områder og samle følgerne som vil hjelpe han på ferden.

Vårt mål er å bygge opp Wenja-stammen igjen.
Vårt mål er å bygge opp Wenja-stammen igjen.

Dyretemming
Ettersom Far Cry Primal er satt langt, langt tilbake i tid, er det kanskje det minst eksplosive i serien. Glem bomber og heftige våpen, her er vi bundet til pil og bue, klubber og spyd. Med selvsagt ett unntak: en spesiell biegranat som skyter ut en sverm av småsinte bier når den eksploderer.

Det er ikke bare våpen vi må bygge, også ressurser er viktig for å lage helsedrikker og andre nødvendige saker.

Mest interessant er selvsagt muligheten til å temme dyr, om det er en ugle, ulv eller en sabeltanntiger. Under vår demonstrasjon rakk vi å temme både en ulv og en ugle, og temmingen av sistnevnte var en spesielt spirituell opplevelse.

Vi flyr etter uglen gjennom skogen og andre dyr flyr rundt oss som lysende spøkelser. Når vi omsider får tak i uglen og får temmet den, kan vi bruke den som en moderne drone. Han flyr rundt og kan spotte fiender og interesseområder.

Ulven temmet vi med å kaste flere kjøttbiter til den. Enkelt og greit. Dette rovdyret er veldig kjekt å ha med seg, nesten som Jon Snows Skrømt i En sang om is og ild-serien, da han beskytter den og angriper slemmingene – enten det er mennesker eller andre dyr.

Å temme uglen var en spirituell opplevelse.
Å temme uglen var en spirituell opplevelse.

Les flere spillnyheter her.

Åpen verden
Far Cry Primal er som andre spill i serien, et åpen-verdenspill. Vi kan reise dit vi vil og det er ingen som kan hindre oss i å gjøre noe annet. Bortsett fra alle fiendene, selvsagt.

For å ta kontroll over nye områder, må vi utføre ulike oppdrag. Enten det er å hjelpe noen lokale stammer, eller bare slakte de som frem til nå har holdt kontrollen over området.

Så fort fiendene er overmannet, tenner vi det store bålet som viser at nå er dette området kontrollert av Wenja-stammen. Jo flere oppdrag man gjør, og jo flere områder man tar kontroll over, jo flere lojale følgerne før vi og er ett sted nærmere å gjenopprette æren til Wenja og landet Oros.

Et rikt dyreliv i Far Cry Primal.
Et rikt dyreliv i Far Cry Primal.

Konklusjon
Det var to–tre interessante timer med Far Cry Primal i London. Jeg har aldri vært en stor tilhenger av å slakte dyr i spill, og jeg skal innrømme at jeg som oftest løp forbi de dyren som ikke angrep meg – med visse unntak. Takkar må tross alt livnære seg på noe, i tillegg brukes kjøttet til å temme dyr.

Uten skytevåpen merker man fort at man blir mer sårbar enn tidligere. Dyrene har den fordelen at de har bedre nattesyn og vi var nærmest hjelpeløse uten fakkel eller annen form for lys om natten.

Vi spilte spillet på PlayStation 4 og er svært begeistret for grafikken og lydeffektene i spillet. Menneskene i spillet snakker ikke norsk, engelsk eller et annet gjenkjennelig språk, så man er veldig avhengig av å følge med på undertekstene, men jeg syns dette passet perfekt inn i spillet og settingen.

Far Cry Primal lanseres til Xbox One, PlayStation 4 og PC 23. Februar.

Stikkord: FarCry, Spill